|

כתף קפואה

אבחון וטיפול

כתף קפואה מצב שמתאפיין בהגבלה הדרגתית בתנועת הכתף שהולכת ומחמירה ובכאבים סביב אזור הכתף. מפרק הכתף הוא בעל טווח התנועה הגדול ביותר בגוף. ברגע שמופיעה כתף שהיא קפואה, התנועה במפרק הופכת יותר ויותר מוגבלת, ויש תחושה שהכתף "תקועה". המצב מתפתח לאורך חודשים וחולפים שנה עד שלוש שנים עד לריפוי. במהלך התקופה, בעקבות הכאבים וההגבלה הניכרת, המטופלים מרגישים מתוסכלים לעיתים קרובות1.

גורמי הסיכון לפיתוח כתף קפואה

היא מופיעה יותר אצל בנשים בגילאי 40-60, בחולי סכרת וחולי בלוטת התריס1. במצבים בהם אין אפשרות להזיז את הכתף למשך תקופה ארוכה כמו למשל לאחר ניתוח בשד, אוטם מוחי או שבר בכתף- הסיכוי לפתח כתף קפואה עולה. במקרה בו למטופל יש כתף  שהיא קפואה, קיים סיכוי של 33% לפתח אותה גם בצד השני1. ככל הידוע היום, מטופל שסבל מכתף  שהיא קפואה לא ישוב לסבול מהבעיה באותה כתף. למרות כל זאת, הסיבה מדוע מטופל מסוים יסבול מכתף הקפואה אינה ברורה1.

כתף קפואה הדגמה בתמונה

לקבלת ייעוץ השאירו פרטים

מהלך המחלה

הגורם לתלונות הקשות של כאבים והגבלה בתנועה הוא עיבוי והצטלקות במעטפת של מפרק הכתף- הקפסולה. בתחילת המחלה יש הגבלה הולכת וגדלה של תנועת הכתף ובמקביל הכאבים בכתף מתגברים. בשלב הבא, הגבלת התנועה והכאבים מגיעים לשיא ומשם הולכים ומשתפרים. בשלב האחרון התנועה בכתף חוזרת כמעט לגמרי או בקירוב לתפקוד טרם התהליך1.

טיפול בכתף קפואה - שחרור הכתף

עיקר הטיפול בבעיה הוא דרך פיזיותרפיה וזריקות לכתף אשר תורמים לשחרור הכתף הקפואה . בנוסף, טיפול בהידרותרפיה, דיקור וכדורים נוגדי דלקת יכולים לעזור. במקרים נדירים ומעטים, הכאבים חזקים ולא חולפים למרות הטיפול הנ"ל. במקרים כאלה ניתן לטפל בפעולה לשחרור כתף קפואה ע"י בהרדמה ואף בניתוח זעיר פולשני (ארתרוסקופיה) לשחרור הידבקויות בכתף. התוצאות לאחר פעולות אלה, שמבוצעות בהרדמה, טובות בדרך כלל, ועוזרות לשפר כאבים וטווח תנועה בכתף1.

1J. D. Harris, M. J. Griesser, G. L. Jones “Stiff Shoulder” in “DeLee & Drez's Orthopaedic Sports Medicine- 4th Edition”, M. Miller, S. Thompson (Saunders, 2015) Vol. 1, Chapter 55.

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו,

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.