|

שחיקת סחוס בכתף

שחיקת סחוס בכתף - מפרק הכתף

שחיקה במפרק הכתף היא בעצם נזק לסחוס. יש שני מפרקים בכתף:

כשמדברים על שחיקה בכתף, בדרך כלל מתייחסים למפרק הגדול- הסחוס בין ה"כדור" ל"סל" בכתף הולך ונשחק.

איך נגרמת שחיקת כתף ומדוע היא כואבת?

מצב זה בדרך כלל זה נגרם מהשימוש הרב בכתף לאורך שנים ושחיקה הדרגתית. כמו צמיג שהולך ונשחק ככל שנוסעים עליו. סחוס קיים בכל מפרק בגוף. הוא מכסה את משטחי העצמות בתוך מפרקים. עוביו כמה מילימטרים בדרך כלל, אך יש לו תפקיד מכריע בשמירה על תפקוד ותנועתיות המפרק. כשהסחוס תקין, המגע בין  שתי עצמות המפרק חלק ורך יותר, וכך ניתן לבצע תנועות במפרק בקלות. כשהסחוס הולך ונהרס עם השנים, המשטח החלק שמאפשר תנועה ללא הפרעות במפרק כבר לא קיים. במקום זאת יש משטח שחוק עם בליטות ושקעים עליו. לכן, התנועה במפרק הופכת מוגבלת וכואבת יותר ויותר. איננו יודעים כמה מהר ידרדר מצב הסחוס. מהלך השחיקה אצל כל אדם היא שונה. לכן, חשוב לפנות לאורטופד מנתח שמומחה בפציעות ספורט וכתף בכדי להבין את היקף הבעיה ומה ציפיות המטופל מהכתף לאחר הטיפול. כך יוכל הרופא להתאים לכל מטופל את הטיפול הנכון ביותר עבורו.

לקבלת ייעוץ השאירו פרטים

סיבות לשחיקת מפרק הכתף 1:

תלונות נפוצות בשחיקת מפרק הכתף

התלונות משתנות בין אדם לאדם אך כאב זו התלונה הנפוצה ביותר. חלק יסבלו מכאבים גם במנוחה, וחלק רק בזמן הזזת הכתף. הכאב יכול לרדת לאורך הזרוע, יכול להחמיר עם סחיבת משקלים או הרמת היד. בנוסף, השימוש ביד הולך ונהיה קשה יותר. פעולות כמו סיבון הגב, לבישת חזיה, סירוק יכולות להפוך קשות יותר לביצוע. תופעה נוספת היא "קולות" שנשמעים מהכתף בזמן הנעתה1.

אבחון שחיקת מפרק כתף

לאחר שרופא אורטופד יחקור את התלונות יותר לעומק ויבדוק את הפציינט, הוא יבקש צילומי רנטגן של הכתף הכואבת לאישור סופי של האבחנה בצילום1. יתכן שיהיה צורך בהדמיות נוספות ומתקדמות להבין את השחיקה יותר לעומק.

טיפול לא ניתוחי בשחיקת סחוס בכתף

הטיפול הראשוני הוא טיפול לא ניתוחי1. מדובר בעיקר בתרגול לשיפור או שימור תנועתיות הכתף והפחתת כאבים. דבר נוסף שמקל על הכאבים הוא שינוי הרגלי חיים, עד כמה שניתן, והימנעות מאותן פעולות ופעילויות שמחמירות את הכאבים. שליטה בכאב בעזרת כדורים, קירור או חימום (עדיפות למה שמספק הקלה גדולה יותר בכאב). אם כל הטיפולים המוזכרים כאן לא מקלים על הכאב, ניתן להזריק לתוך מפרק הכתף שילוב של נוגדי כאב וסטרואידים1. כל עוד מגבילים את מספר זריקות הסטרואידים לכתף לאורך השנה, אנו לא נגרום לנזק. עם זאת, זריקת סטרואידים מעלה סיכון לזיהום אם עוברים ניתוח להחלפת כתף תוך 3 חודשים מהזריקה. לכן, במידה ונשקול ניתוח שכזה, יש להימנע מהזרקות לכתף.

טיפול ניתוחי בשחיקת מפרק הכתף

האופציה של טיפול ניתוחי רלבנטית במידה והטיפולים הלא ניתוחיים לא אפקטיביים. ישנם מספר סוגי ניתוחים לשחיקת כתף:

טיפול בניתוח זעיר פולשני ל"ניקוי" הכתף1.

בניתוח זה מתבצעת כניסה לכתף עם כלים קטנים דרך חתכים של 1-2 ס"מ סביב הכתף. לאחר הכניסה המנתח מבצע "ניקוי כללי" של הכתף. ניתוח זה מומלץ בשלבים ראשונים של שחיקה ולא כששתי עצמות המפרק נוגעות אחת בשניה עקב שחיקת סחוס מתקדמת. הניתוח נחשב מוצלח אם עוזר לכאבים לתקופה של שנה- שנתיים. למרות שההקלה בכאב יכולה להימשך זמן רב יותר, הניתוח לא מהווה פתרון קבוע לשחיקה בכתף והשחיקה תהיה קיימת בכתף גם לאחר ניתוח.

החלפת מפרק כתף1.

הטיפול המועדף בשחיקה מתקדמת. הניתוח מקל על הכאבים שנגרמים משחיקה של הכתף, ותוחלת החיים של המשתלים היא ארוכה- בדרך כלל מעל 20 שנה. ישנם שני סוגי החלפת כתף מלאה: החלפה סטנדרטית והחלפת כתף הפוכה. בהחלפה סטנדרטית ה"כדור" וה"סל" בכתף מוחלפים במשתלים מלאכותיים. בהחלפה הפוכה, ה"כדור" וה"סל" מוחלפים בצדדים על ידי משתלים מלאכותיים. זאת אומרת שה"כדור" הופך ל"סל" וה"סל" ל"כדור" בעזרת משתלים מלאכותיים. החלפה הפוכה התפתחה כטיפול בשחיקה עקב קרע גידים בכתף. כיום, החלפה הפוכה הופכת לניתוח המועדף בשחיקת הכתף עקב תוצאות צפויות יותר לאחר ניתוח. סוגים נוספים של החלפת כתף היא החלפה חלקית- ניתוח בו מתבצעת החלפה רק של צד ה"כדור" בכתף. זה ניתוח שהשימוש בו הולך ויורד בשנים האחרונות. ניתוח דומה להחלפה חלקית של המפרק הוא החלפת "כיפה" של ראש הזרוע. בניתוח זה רק חלק קטן מהמשטח המפרקי בצד ה"כדור" מוסר ומולבשת מעין "כיפה" מחומר מלאכותי במקומו.

שיקום לאחר ניתוח - מפרק הכתף

הניתוח יעיל מאוד בדרך כלל בהפחתת כאבים ושיפור תנועתיות הכתף. זמן ההחלמה ותוכנית השיקום משתנה בהתאם לניתוח ולמנותח. כאבים לאחר ניתוח זו תחושה טבעית והיא חלק מתהליך הריפוי. מרשם לתרופות נגד כאבים יסופק למנותח. חשוב לדעת שיתכנו סיבוכים בניתוח, למרות שהסיכון להם נמוך: זיהום, דימום, שברים, קרישי דם ונזק לכלי דם ועצבים הם חלק מהסיבוכים שניתן להיתקל בהם לאחר ניתוח1.

1B. A. Chase , S. J. Muh Optimal management of glenohumeral osteoarthritis. Orthop Res Rev 2018; 10:9-18

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו,

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.