|

תת פריקת כתף

תת פריקת כתף

רובנו מכירים את המושג "פריקה" בהקשר של כתף, אולם, רק מעט מאד אנשים מכירים את נושא תת פריקה בכתף. על אף שהכתף היא המפרק בעל טווח התנועה הרחב ביותר בגוף האדם, הוא גם מפרק שיציבותו נמוכה יותר משאר מפרקי הגוף. לכן, הוא חשוף יותר לפריקה ולתת פריקה.

 

על תת פריקת כתף

ראשית, נתמקד ונחדד את ההבדלים שבין תת פריקת הכתף לבין פריקת כתף מלאה.

הכתף היא מפרק של כדור וסל. הכדור הוא ראש עצם הזרוע (ההומרוס, Humerus) והסל הוא שקע עצם השכמה (גלנואיד, Glenoid). במצב של פריקה מלאה של הכתף, ראש עצם הזרוע יוצא לגמרי ממקומו הייעודי בגלנואיד. מצב זה מצריך החזרת עצם הכתף למקומה ונעשה אך ורק ע"י רופא המיומן בכך. לעומת הפריקה המלאה, במצב של תת פריקת כתף ראש עצם הזרוע יוצא חלקית מהשקע הגלנואידי, ובמרבית המקרים, במספר תנועות נכונות, הכתף תחזור למקומה הנכון בעצמה. מכיוון שכמו שהזכרנו קודם, למפרק הכתף יש את טווח התנועה הגדול ביותר מבין כל מפרקי הגוף האנושי, תת הפריקה של הכתף עלולה להתרחש לכיוונים שונים- מטה, קדימה או אחורה.

פריקה ותת פריקה בכתף עלולות להתרחש כשאנחנו מרימים את ידינו אל מעל הראש ותוך כדי סיבוב כלפי חוץ, כמו בזריקת כדור בייסבול או כדוריד. במצב כזה, לעיתים, השרירים שתפקידם לתמוך במפרק אינם עומדים בעומס המופעל עליהם והמפרק נשלף ממקומו הייעודי.

בעקבות פריקות או תת פריקות בכתף, נגרמים נזקים לרקמות שעוטפות את הכתף ומייצבות אותו. בנוסף, לאחר פריקה שכזו יש פחד משימוש בכתף בתנועות מסוימות עקב החשש לפריקה/ תת פריקה חוזרת. חוסר שימוש בכתף גורם לחולשה שרירי חגורת הכתפיים. במצב כזה, עם נזק לרקמות המייצבות של הכתף וחולשת שרירים סביב הכתף, המטופל חייב לעבור פיזיותרפיה מסודרת. במידה והוא/ היא אינם עוברים טיפול ושיקום מסודר, המפרק נמצא במצב של חוסר יציבות ותנועות שהכתף תבצע עלולות לגרום למצב של תת פריקה/ פריקה.

 

אבחון וסימנים העשויים להעיד על מצב של תת פריקה בכתף

  • כאבים ונוקשות במפרק
  • נפיחות האזור
  • תנועת מפרק מוגבלת
  • תחושת חולשה ותחושות נוספות חריגות (תחושה שהזרוע נרדמה או תחושת נימול, למשל)
  • נעילה של הכתף, או, לחילופין, חופש תנועה שהוא רחב מהרגיל במפרק הכתף
  • רעשים, קליקים שמשמיע המפרק בעת תנועה

כפי שכתבנו קודם, במרבית המקרים, כשישנה תת פריקת כתף, המפרק עשוי לשוב בעצמו למקומו. במידה והדבר לא אירע (או שיש בכם ספק כלשהו בנוגע לכך), חשוב להגיע ולהיבדק על ידי רופא בהקדם, בכדי לוודא שהכתף אכן שבה למקומה.

יתרה מכך, גם לאחר שעברתם תת פריקה בכתף והכתף שבה מעצמה למקומה, מומלץ להגיע לאבחון אצל רופא מומחה פציעות ספורט וכתף שיעריך את חומרת הנזקים שנגרמו למפרק בשל תת הפריקה. זאת מאחר וכפי שצוין למעלה, פגיעות במפרק הכתף שלא טופלו כהלכה ובזמן עלולות להוות גורם סיכון לפריקה/ תת פריקה חוזרת של הכתף.

 

גורמים אפשריים לתת פריקת כתף

  1. פגיעות ופציעות ספורט – ישנם ענפי ספורט מסוימים (למשל: אומנויות לחימה, כדורסל) שבהם נדרשות הנפות רחבות של הזרועות. מאחר ותת פריקה מתרחשת בעת הנפה רחבה של הזרוע לצד ולמעלה, העוסקים בתחומי ספורט אלה יהיו חשופים יותר לפריקות ולתת פריקות של הכתף.
  2. נפילה או טראומה ממוקדת אחרת – (לדוגמה, מעורבות בתאונת דרכים), מצבים הגורמים לחבלה מכאנית במפרק הכתף.
  3. מצבים שאינם נגרמים כתוצאה מטראומה ישירה לכתף – ישנם לא מעט מצבים שעלולים לגרום לחולשת מפרק הכתף ולסיכון מוגבר לפריקות/ תת פריקות. לדוגמא: גמישות יתר של רקמות המפרק, חולשה בשרירים סביב הכתף, מבנה מפרק כתף לקוי מלידה ועוד.

 

דרכי הטיפול במצב של תת פריקת כתף

הטיפול המקובל כיום למצבים של תת פריקה בכתף הוא טיפול לא ניתוחי שכולל נטילת תרופות להקלה על כאבים (במידת הצורך) ודלקת וטיפולי פיזיותרפיה. הפיזיותרפיה ממלאת כאן תפקיד חשוב במניעת תתי הפריקות החוזרות, ובהחזרת היציבות למפרק הכתף באמצעות חיזוק השרירים הסובבים את הכתף ומייצבים אותה.

במקרים קיצוניים שבהם הנזקים שנגרמו למפרק הכתף הינם חמורים, וסיכוי לפרוק את הכתף גבוה, הרופא המטפל עשוי להמליץ על ביצוע ניתוח לייצוב הכתף.

 

חשוב לזכור!

לאחר שהכתף פרקה פעם אחת (בפריקה מלאה או בתת פריקה), מפרק הכתף הופך ליציב פחות מאשר בעבר, מה שאומר שהסיכוי לפריקה נוספת עולה. גם אם היה לכם מזל והכתף שבה מעצמה למקומה, אל תזניחו את העניין. פנו לאורתופד מומחה ספורט וכתף והקפידו לטפל בכתף בצורה הטובה ביותר.

 

הטיפול בפריקות ובפציעות ספורט ע"י אורטופד ומנתח מומחה לפציעות ספורט – ד"ר לי יערי

בזכות ניסיונו הרב בתחום, כמו גם באמצעות שיתופי הפעולה עם המטפלים מהתחומים הרפואיים והטיפוליים השונים, מצליח ד"ר יערי להשיב את מטופליו לשגרת חייהם בדרך המתאימה, המהירה (אבל גם הבריאה והבטוחה) ביותר.

מתמודדים עם פריקה או תת פריקה של הכתף? אנחנו כאן לרשותכם! השאירו פרטים בטופס הצור קשר או חייגו למרפאה.

שתפו את המאמר

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות מערכות הגוף השונות הם אכן מופלאים ומעוררי השתאות, אולם,

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו, אנחנו מגלים שאין זה פלא, שעם הגיל והמאמץ המתמיד

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר החזק והגדול הממוקם בחלק השוק האחורי ומקנה לשוק את

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.