|

קרע בגיד אכילס

קרע ודלקת בגיד אכילס

גיד האכילס הוא הגיד שעובר מאחורי השוק בצידה התחתון ומתחבר לעצם העקב מאחור. הגיד עובר לעיתים גירוי בעקבות מאמץ יתר ומתחיל לכאוב.

דלקת בגיד האכילס והסיבות לה

גיד האכילס גדול מאוד ומחבר בין שרירי השוק האחורית לעצם העקב. הגיד נמצא בשימוש כל הזמן-בהליכה, בעליית מדרגות, בקפיצה. דלקת בגיד אכילס שכיחה ברצים שמעלים את עומס הריצה בפתאומיות1. כמו כן, דלקת בגיד האכילס נפוצה ב"לוחמי סופ"ש" (Weekend Warriors) שמשחקים טניס או כדורסל רק פעם בשבוע, כמו משחק "עם החבר'ה" בסופי שבוע. לציין שדלקת זו התגובה הטבעית של הגוף לפציעה או מתח ברקמות וגורמת לעיתים קרובות לנפיחות מקומית וכאב. ככל שגיל הספורטאי עולה, קורים שינויים בהרכב הגיד שהופכים אותו יותר חלש, פחות עמיד למאמצים ויותר רגיש לדלקת1. גורמי סיכון נוספים לדלקת בגיד האכילס: פלטפוס, השמנה, לחץ דם גבוה, מחלת פסוריאזיס, שרירי תאומים מתוחים וקצרים מדי, ריצה עם נעלי ריצה שחוקות, ריצה בעליות בשטח וריצה בטמפרטורות קרות1. גורמי הסיכון שהוזכרו כאן מתאימים גם לדלקת וגם במקרה של קרע בגיד אכילס. עיקר הקרעים בגיד נראים בדרך כלל בגברים בין הגילאים 30-40.   

תלונות עקב דלקת בגיד האכילס

הכאב בדלקת בגיד האכילס מורגש בדרך כלל ככאב עמום בחלק האחורי של השוק קרוב לעקב. הכאב מורגש לאחר פעילות מאומצת כמו ריצה, עליית מדרגות2. בנוסף, ניתן להרגיש גם קושי בהנעת הקרסול או רגישות באזור העקב בבקרים, שחולף אחרי ש"מתחילים את היום". נפיחות באזור העקב מאחור היא סימן נוסף שיכול לרמז על דלקת בגיד2.

דלקת בגיד האכילס
קרע בגיד אכילס

תלונות עקב קרע בגיד האכילס

במקרים בהם הגיד נקרע עקב מתיחת יתר שלו בזמן פעילות, יתכן שיישמע מעין "פופ" מאזור העקב ויורגש כאב חד, מעין דקירה בעקב מאחור2. מיד לאחר מכן יורגש קושי ללכת על הרגל2. במקרים כאלה חשוב לפגוש אורתופד מומחה פציעות ספורט כמה שיותר מהר.    

מניעת נזק בגיד האכילס

איך נמנע דלקת או קרע בגיד אכילס?

ברור כאבים באזור גיד אכילס

אם מרגישים כאב באזור העקב, חשוב להיוועץ עם אורתופד מומחה לגבי הטיפול המתאים. במהלך הפגישה יבצע הרופא בדיקה פיזיקלית וככל הנראה יפנה אותך לאחת או יותר מהבדיקות הבאות: צילום שיראה טוב את מבנה העצמות באזור, אולטראסאונד שבודק רקמות רכות וביניהן גידים ונותן תמונה טובה של מהלך הגיד בזמן הנעת הקרסול, MRI שנותן תמונה מפורטת בעזרת גלי קול ושדה מגנטי חזק2.

טיפול בדלקת בגיד האכילס

ברוב המקרים הטיפול בדלקת בגיד הוא בהורדת עומס, קרור, שימוש באגד אלסטי או קרסולית תמיכה וכדורים נוגדי דלקת במידת הצורך בהמלצת רופא. פיזיותרפיה מתאימה, שמורכבת בעיקר ממתיחות וחיזוקים, והרמת העקב בעזרת מדרס, יכולה להוריד עומס מהגיד ולהקל על הכאבים2. חשוב להקפיד על הגנה על הגיד גם לאחר ההחלמה מהדלקת בגיד האכילס כדי למנוע חזרה של דלקות ובמקרים קשים אף קרע של הגיד. במקרים בהם כל אמצעי הטיפול שהוזכרו כאן לא עוזרים למשך תקופה, או במקרה של קרע בגיד, יתכן טיפול בניתוח לתיקון הגיד2.

טיפול במקרה של קרע בגיד אכילס

במקרה של קרע בגיד האכילס, ככל שהמטופל צעיר ואקטיבי יותר, הוא בדרך כלל יבחר לעבור ניתוח לתיקון הגיד2. אנשים מבוגרים יותר ופחות פעילים יבחרו בטיפול לא ניתוחי בקרע. בשנים האחרונות המחקר הרפואי הראה תוצאות דומות בין טיפול ניתוחי בקרע בגיד לבין טיפול לא ניתוחי, שכולל שיקום ודריכה מוקדמת2. בטיפול לא ניתוחי, כף הרגל תהיה בכיפוף כלפי מטה בגבס או במגף והקרסול לא יזוז. טיפול זה נמנע מסיבוכי ניתוח כגון זיהום. עם זאת, טיפול זה יכול להעלות סיכוי לקרע מחדש של הגיד בהמשך והשיקום יכול להיות ארוך יותר מאשר בניתוח2. טיפול ניתוחי מערב חתכים בחלק האחורי של השוק ותיקון הגיד לעצם העקב. סיבוכים אפשריים בניתוח: זיהום ונזק לעצבים באזור כף הרגל. החזרה לרמת הפעילות שלפני הקרע לוקחת 4-6 חודשים בדרך כלל. חשוב להמשיך ולחזק את אזור הקרסול גם לאחר מכן, כדי להימנע מפציעה חוזרת וכדי לשפר את כוחו של הגיד.

 1 P. W. Ackermann, P. Phisitkul, C. J. Pearce. Treatment of Achilles tendinopathy: state of the art. Journal of ISAKOS: Joint Disorders & Orthopaedic Sports Medicine 2018;3:304–14

2 T. A. Irwin. “Tendon Injuries of the Foot and Ankle” in “DeLee & Drez's Orthopaedic Sports Medicine4th Edition”, M. Miller, S. Thompson (Saunders, 2015) Vol. 2, Chapter 117

תוכן עניינים

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו,

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.