|

פציעות ברכיבת אופני שטח

אורטופד ספורט מומחה

רכיבה באופני שטח התחילה בצפון אמריקה בשנות השבעים של המאה הקודמת. היא צברה כל כך הרבה פופולריות עד שכבר ב- 1996 הפכה לספורט אולימפי.

רוב הרוכבים הם גברים בשנות ה- 20 וה- 30 לחייהם, ול- 85% מהם יש לפחות פציעה אחת בחייהם. נשים ורוכבי Downhill סובלים מיותר פציעות1.

פציעות ספורט נפוצות ברכיבת שטח

הצורה הנפוצה ביותר בה רוכב אופני שטח נפגע היא נפילה. נפילה קדימה מעבר לכידון גורמת לפציעות הקשות יותר1. חצי מהפגיעות הן פגיעות אורטופדיות, בעיקר בפלג הגוף העליון- כתף, עצם הבריח, ושברים בשורש כף יד.פציעות פלג גוף תחתון מהוות כחמישית מהפציעות ברוכבים. הן קורות בעיקר במגע עם עצמים נמוכים או בהסתבכות עם השרשרת כשהרגל מחליקה מהדוושה כשהיא ללא1Clip-in. כשהרגל עם Clip-in ולא מצליחה להשתחרר בזמן לפני נפילה, יתכנו פגיעות חמורות יותר כשברי ירך ואגן. בנוסף, ברוכבים מתחילים או כאלה עם טכניקת רכיבה לא טובה, או לאחר מאמץ רכיבה רב ללא מנוחה מספקת, יכולות להופיע דלקות קדמיות בברך1.

מניעת פציעות ברכיבת שטח1

  1. חובה לחבוש קסדה! מעל 80% מרוכבי אופני השטח חובשים קסדה ולכן רק 10% מהפציעות הן פגיעות ראש. ללא קסדה כל נחיתה על הראש בזמן נפילה מהאופניים יכולה להסתיים באסון. במיוחד כשמדובר ברכיבת Downhill במהירות גבוהה ובשטח מורכב.
  2. ציוד מגן נוסף חשוב הוא כפפות, מכנסיים מרופדות, מגיני שיניים, מרפקים, ברכיים ומגיני חזה וגב. כפפות מורידות סיכון לשריטות ופצעים שטחיים לא רק בכפות הידיים. מכנסיים מרופדות מורידות סיכון לפציעות באזור המפשעה. חבישת מגן שיניים מונעת פציעות באזור הפה והשיניים. פרט לכפפות ומכנסיים, שאר ציוד המגן מפחית פציעות קלות. עם זאת, מחקרים מראים שהסיכון לפציעות רציניות כמו שברים לא יורד בלבישת מגינים למיניהם, ויתכן שאף עולה. אחד מההסברים לזה הוא שרוכבים עם ציוד מגן מרשים לעצמם לקחת יותר סיכונים.
  3. את האופניים יש להתאים לרוכב למניעת פציעות. ברכיבת שטח, כדאי שהכידון לא יהיה בצורת "אופני עיר" או "Upright Handles". רצוי ששני צידי הכידון יהיו בקוטר גדול ומכוסים גומי כדי למנוע פציעות בבטן ובחזה. למניעת פגיעות מפשעה יש להתאים מושב נכון לאופניים. גובה מושב נמוך מדי יכול לגרום לכאבי ברכיים ואם יורכב גבוה מדי, יכול לגרום לכאבים במיישרי הירך "Hamstrings". אופניים עם בולמי זעזועים מקדימה ומאחורה "Full Suspension" מורידים סיכוי לפציעות באזור המפשעה. כידון לא צר מדי ורחוק מהגוף במידה הנכונה יכול למנוע לחץ על שורשי כפות הידיים. 
  4. טעויות אנוש כמו החלטות לא נכונות של הרוכב גם הן מהוות מרכיב חשוב בפציעות. למניעת טעויות כאלה חשוב לרכוש מיומנויות על ידי מדריך רכיבת שטח מקצועי ולהתנסות ברכיבה בפארקים מסודרים לאופניים טרם הירידה לשטח.
  5. חשוב לבנות כוח וקואורדינציה לפני שנכנסים לענף רכיבת השטח, שכן המרכיבים הנ"ל חשובים ליכולת של הרוכב לייצב עצמו על האופניים ולמנוע פציעות.

לסיכום, רכיבת אופני שטח היא ספורט מהנה ובריא, אך קיים סיכוי לפציעה ולכן כדאי לשמור תמיד על בטיחות ולנהוג בחוכמה בשטח. באם רוכב נפצע יש להפנותו בהקדם לאורתופד מומחה ספורט.

1 Jones G.L. Mountain Biking Injuries, Sports Medicine Update 2019 Fall (3): 6-10. 

שתפו את המאמר

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות מערכות הגוף השונות הם אכן מופלאים ומעוררי השתאות, אולם,

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו, אנחנו מגלים שאין זה פלא, שעם הגיל והמאמץ המתמיד

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר החזק והגדול הממוקם בחלק השוק האחורי ומקנה לשוק את

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.