|

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות מערכות הגוף השונות הם אכן מופלאים ומעוררי השתאות, אולם, בדומה לכל "מכונה" אחרת, גם הגוף שלנו עלול להתמודד עם נזקים שונים, בין אם זהו בלאי הנגרם בשל השנים החולפות, בין אם הנזק נגרם בשל "תחזוקה שוטפת" לקויה או לא מתאימה (תזונה שאינה מאוזנת וחוסר בפעילות גופנית, למשל) ובין אם הוא נגרם בשל מחלה, מצב בריאותי או טראומה. עקב זאת, מפרקי הגוף, בשל המבנה שלהם והתפקיד החשוב שהם ממלאים בחיינו, באופן טבעי, עלולים להיות חשופים לבלאי ולנזקים הרבה יותר מאזורים אחרים בגוף. כך, שהמפרקים המצויים ברגליים – מפרק הירך, מפרק הברך ומפרק הקרסול – יהוו את עקב האכילס (המטפורי) של מרבית האנשים, בעיקר, האנשים העוסקים בספורט באופן חובבני ולא במסגרת מקצועית מסודרת.

 

מדוע כדאי לפנות אל מנתח ברך מומלץ?

תחום האורטופדיה, בדומה ללא מעט תחומי רפואה אחרים, קיימות התמחויות ספציפיות, כך שלכל אורטופד או אורטופד – מנתח ישנם תחומי ההתמחות הממוקדים הייחודיים לו, עניין המאפשר לו להציע למטופל את הפתרון הממוקד לאותה הבעיה הספציפית שאיתה הוא מתמודד. מאחר ולברך תפקיד משמעותי בתפקוד השוטף והיומיומי שלנו, ומאחר (כמו שכבר הבנתם, לאחר קריאת הפסקה הקודמת) ישנה רשימה ארוכה מאד של דברים שעלולים להשתבש בתפקודה, רק מנתח ברך מנוסה יהיה מסוגל להבטיח כי הברך הפגועה שלכם תשוב לאיתנה תוך פרק הזמן הקצר ביותר.

 

לפי אילו פרמטרים נכון לבחור מנתח ברך?

הפרמטרים החשובים ביותר אותם עליכם לבחון כאשר בוחרים מנתח ברך מומלץ הם ניסיונו והוותק שלו. על אף, שלכאורה, לרוב, אנשים מבלבלים ביניהם, כשאנחנו כותבים את המונח "ותק" נתכוון למספר הכללי של השנים שבהן עוסק הרופא בתחום האורטופדיה או האורטופדיה הכירורגית, בעוד שכשאנחנו מתייחסים ל"ניסיון", אנחנו מתייחסים אל כמות המקרים הדומים למקרה הספציפי שלכם, שאיתם התמודד המנתח האורטופדי. כך, שבהחלט עשויים להיות רופאים שלהם ותק קצר יותר משל האחרים, אולם ניסיונם בטיפול בבעיות הספציפיות יהיה רב / גדול יותר.

 

אלו סכנות אורבות למפרק הברך?

כאבי ברכיים מהווים אחת מהתלונות השכיחות ביותר שאותם פוגשים אורטופדים – הן מגיעות מנשים ומגברים בני כל הגילאים ורמות הפעילות השונות. עלולות להיות סיבות מגוונות להופעתם של כאבי הברכיים, ובכדי להבין את המקורות האפשריים לכאבים, יהיה חשוב, קודם כל, להבין אילו מחלקי הברך עלולים להינזק. 

מפרק הברך הוא המפרק המחבר בין עצם הירך (הפמור – Femur) לעצם השוק (הטיביה – Tibia). בחלק הקדמי של המפרק ממוקמת עצם אחת נוספת – פיקת הברך (הפטלה – Patella הקרויה גם Knee cap). באזורי המפגש המצויים בין העצמות ממוקמת רקמת סחוס חלקה אשר מטרתה להפחית את החיכוך שבין העצמות ולאפשר להן תנועה זורמת ונטולת חיכוך. 

המניסקוסים – מבנים דמויי סהר העשויים מרקמת סחוס, הם התורמים ליציבותו של מפרק הברך, תוך כדי שהם מסייעים בחלוקת העומסים על מפרק ברך וספיגת זעזועים. מפרק הברך מכיל שני מניסקוסים – המניסקוס הפנימי (המדיאלי) והמניסקוס החיצוני (הלטרלי).

בנוסף, ישנן בברך ארבע רצועות המסייעות ליציבותה, כל אחת מהן מייצבת את מפרק הברך מכיוון שונה:

  • הרצועה הצידית (LCL) –מייצבת את הברך מצידה החיצוני
  • הרצועה הפנימית (MCL) –מייצבת את הברך מצידה הפנימי
  • הרצועה הצולבת האחורית (PCL) – מונעת גלישת עצם שוק אחורה ביחס לעצם ירך
  • הרצועה הצולבת הקדמית (ACL) – מונעת גלישת עצם שוק קדימה ביחס לעצם ירך ומשחקת תפקיד משמעותי ביכולת הסיבוב של הברך

מפרק הברך מכיל גם גידים המתחברים לעצמות ומאפשרים את תנועת המפרק – בצידה הקדמי של הברך – הגיד הארבע-ראשי (הקוואדריספס – Quadriceps) וגיד הפיקה ובצידה האחורי -גידי ההמסטרינגס (Hamstring).

מעטפת מפרק הברך (הקפסולה המפרקית) היא הרקמה העוטפת את כלל המפרק (במקרה שלנו, מפרק הברך), תוך שהיא יוצרת חלל סגור המכיל בתוכו את הנוזל המפרקי (הנוזל הסינוביאלי) המצפה את כל רכיבי הברך, מסכך והופך את תנועתם לחלקה.

כל אחד מהחלקים הללו בברך עלול להתבלות או להינזק באופן כלשהו, דבר שעלול להפוך את תנועת הברך לבעייתית ולגרום לאדם סבל רב והגבלה בפעילותו היומיומית.

 

יתרונות קביעת תור אצל אורתופד מומחה

הניסיון והוותק בתחומים השונים שאליהם מתייחסת האורטופדיה אינם רק חשובים, הם עשויים להיות קריטיים, במיוחד במקרים בהם ההתמודדות מתייחסת לבעיות מורכבות או ייחודיות יותר. אולם, גם במצבים השכיחים והנפוצים, מנתח ברך מומלץ  ומנוסה יהיה מסוגל לבצע אבחון מהיר ומדויק יותר של מקור הכאב וסיבותיו, ולכן, יהיה מסוגל להציע גם את המענה היעיל והמהיר יותר לבעיה.

 

האם יש כיסוי פוליסה והחזר כספי?

הכיסויים משתנים בין קופות החולים ופוליסות הבריאות השונות, ולכן, חשוב מאד לבחון זאת לעומק בצורה פרטנית ולפני מועד הניתוח.

 

ד"ר לי יערי – אורטופד ספורט מנתח מומחה לפציעות ספורט

בזכות ניסיונו הרב בתחום האורטופדיה הכירורגית מצליח ד"ר יערי להשיב את מטופליו לשגרת חייהם בדרך המתאימה, המהירה (אבל גם הבריאה והבטוחה) ביותר, תוך מתן יחס אישי וליווי צמוד לכל מטופל. מחפשים מנתח ברך מומלץ? צרו קשר לתיאום פגישת ייעוץ עם ד"ר יערי.

שתפו את המאמר

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות מערכות הגוף השונות הם אכן מופלאים ומעוררי השתאות, אולם,

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו, אנחנו מגלים שאין זה פלא, שעם הגיל והמאמץ המתמיד

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר החזק והגדול הממוקם בחלק השוק האחורי ומקנה לשוק את

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.