ניתוח פריקת כתף

מטרת ניתוח פריקת כתף היא לשפר את יציבות הכתף, להחזיר את הבטחון של המטופל בכתף ולאפשר לו לחזור לפעילות שאותה רוצה לעשות, ללא מגבלות.
הניתוח מיועד בדרך כלל למטופלים שפרקו את הכתף מספר פעמים בעקבות חבלה. יתכנו מקרים מסוימים בהם יומלץ למטופל על ניתוח פריקת כתף גם לאחר פריקה יחידה, כמו למשל במצב של נזק גדול לעצמות מפרק הכתף.

בעקבות פריקת כתף נוצרים קרעים ומתיחות של רצועות בקדמת הכתף. הנזק המתואר גורם לעיתים לחוסר יציבות בכתף ופריקות חוזרות, שהן בתורן גורמות לנזק נוסף ברצועות הללו וחוסר היציבות מחמיר. לעיתים חוסר היציבות כה חמור עד שמטופלים מתלוננים שהם פורקים בעקבות עיטוש, לבישת חולצה או מתוך שינה. כיוון שאנו רוצים למנוע פגיעה שכזו באיכות החיים, ההמלצה במצבים שכאלה היא לעבור ניתוח לייצוב הכתף.

לקבלת ייעוץ השאירו פרטים

ניתוח פריקת כתף מבוצע בהרדמה כללית והרדמה של אזור הכתף למניעת כאבים בשעות שלאחר הניתוח, בתחילת הניתוח הכתף עוברת בדיקה בהרדמה כדי להעריך בצורה טובה את מידת וכיוון חוסר היציבות שלה כשהשרירים רפויים.

ברוב המקרים ניתוח פריקת כתף מבוצע בשיטה זעיר פולשנית (ארתרוסקופיה) דרך כמה חורים קטנים בעור.
בעזרת מצלמה שמוחדרת לכתף, המנתח יכול להעריך את דרגת הנזק במבנים המייצבים השונים בכתף.
לאחר מכן מבוצע ניתוח פריקת כתף במהלכו מושתלים עוגנים לאזור שפת ה"סל" בכתף והרקמה שניזוקה עקב פריקות הכתף מחוברת חזרה לעוגנים בעזרת חוטי תפירה מיוחדים. ניתוח פריקת כתף מייצר מעין "מחסום" של רקמה בקדמת הכתף כך שהכתף לא תפרוק שוב.

לתיקון חוסר יציבות קשה בכתף, יש לעיתים צורך בניתוח פתוח והגדלת שטח ה"סל" של הכתף בעזרת תוספת עצם. במקרים אלו המנתח מבצע חתך קדמי באזור הכתף, מנתק שתל עצם מאזור אחר בכתף, מסית שרירים ומחבר את שתל העצם על שפת ה"סל" בעזרת ברגים. לאחר חיבור העצם, הרקמות שניזוקו בעקבות פריקות הכתף נתפרות למקומן כשהן מתוחות. ניתוח פריקת כתף פתוח מייצר גם הוא "מחסום", הפעם של של עצם ורקמה בקדמת הכתף כדי שהיא לא תפרוק שוב.
ניתוח פריקת כתף מחזיר את היציבות לכתף, לספורטאי את הבטחון בכתף שלו וברוב המקרים מחזיר אותו לספורט בו עסק. הסיכוי לפרוק שוב לאחר ניתוח פריקת – נמוך, אבל קיים.

שיקום לאחר ניתוח פריקת כתף

מהלך ההחלמה תלוי בממצאים שנראים בניתוח פריקת כתף ובסוג הפרוצדורה המדויקת שבוצעה. המטופל יוצא מהניתוח עם מתלה לכתף בו הוא ישתמש כל הזמן, פרט לשעות בהן יש תרגול פיזיוטרפיה. המטרות המיידיות לאחר הניתוח הן להגן על התיקון שבוצע בניתוח תוך הנעת הכתף והפחתת כאבים. הפעלת כף יד, שורש כף יד ומרפק מתחיל ביום הניתוח או יום למחרת. רוב המטופלים יבצעו פעולות כמו כתיבה ואכילה בעזרת היד המנותחת כ- 3-7 ימים לאחר הניתוח. הפעלת הכתף עצמה בהשגחת פיזיוטרפיסט תתחיל שבוע לאחר ניתוח פריקת כתף.

השימוש במתלה מופסק בדרך כלל 4-6 שבועות לאחר הניתוח. חזרה לנהיגה לוקחת כ- 6 שבועות בדרך כלל. טווח תנועה מלא לכתף חוזר לאחר 8-12 שבועות. בשלב זה, תוך כדי עבודה על טווחי תנועה של הכתף מתחילה עבודה של חיזוק השרירים סובבי הכתף והשכמה. כוח שריר צפוי לחזור 4-6 חודשים לאחר ניתוח פריקת כתף.

בשלב זה מתחילה גם עבודה שיותר מתמקדת בהחזרת המטופל לספורט. חזרה זו תלויה מאוד בסוג הספורט ובקצב ההתקדמות האישית של כל מטופל. נתוני הבסיס לשוב לספורט הם שהכתף מגיעה לטווח מלא, שיש לשרירים סביב הכתף כוח טוב וסיבולת מספקת ושהמטופל לא מתלונן או מראה סימנים של חוסר יציבות של הכתף. במידה והמטופל עומד בתנאים הללו, הוא יכול לשוב לספורט שאינו כולל מגע לאחר 4 חודשים וספורט כולל מגע לאחר 6 חודשים מניתוח פריקת הכתף. לאחר הניתוח הסיכוי לחזרה של חוסר יציבות היא קטנה והרוב הגדול של המטופלים חוזר לפעילויות שביצע לפני הניתוח.

טיפול שמרני (לא ניתוחי) בפריקת כתף

אמנם פריקת כתף הוא אירוע טראומטי לגוף, אך ניתן בהחלט להשתקם מאירוע שכזה ולשוב לספורט ללא ניתוח, בעיקר כשמדובר בפריקת כתף ראשונה. ניתוח שמור בעיקר למקרים בהם יש פגיעה קשה באיכות החיים של המטופל (פריקות כתף חוזרות), נזק נרחב שנגרם לעצמות ולרקמות שעוטפות את הכתף וכשקיים סיכוי גבוה לפריקת כתף חוזרת אם בגלל גיל המטופל או הספורט בו עוסק.

הטיפול הלא ניתוחי בפריקת כתף כולל הורדת נפיחות וכאבים מיד לאחר הפריקה בעזרת קרור מקומי ושימוש במתלה לקיבוע הכתף לתקופה קצרה של מספר ימים. לאחר ירידת הכאבים והנפיחות, המטופל יונחה להפסיק להשתמש במתלה בהדרגה ולהתחיל בהנעת הכתף עד השגת טווח תנועה מלא. בתחילת התרגול על המטופל להימנע מהתנועה שבה הסיכוי לפריקת כתף גדול יותר- הרמה צידית וסיבוב חיצוני של היד, כמו בזריקת כדוריד. במקביל, תתחיל עבודה על חיזוק שרירי הכתף והשכמה. כשהכוח השרירי והתנועה שווים לכתף השניה, ניתן להתחיל בתרגול ספציפי לספורט אליו מעוניינים לחזור. בשלב זה חזרה לספורט תיתכן בעזרת מגן כתף גמיש- כמו מעין כתפיה. שיקום שמבוצע תחת השגחה של אנשי מקצוע מומחים בתחום תשפר ביצועים, יכולות ותמנע פציעה חוזרת בעזרת עבודה על טכניקה נכונה. זמן החזרה לספורט לאחר פריקת כתף משתנה בהתאם לספורטאי, לסוג הספורט ולחומרת הפציעה. ברוב המקרים, בדיקות לגבי חזרה לספורט מתקיימות 2-3 שבועות לאחר פריקת הכתף.

סרטון פריקת כתף קדמית

סיבוכים אפשריים אחרי ניתוח פריקת כתף

בכל ניתוח יש סיכוי מסוים של סיבוכים, גם כשמדובר במנתחים הטובים ביותר. נעשות פעולות רבות למניעת סיבוכים אפשריים, אך לצערנו הם עדיין קיימים. כשמטופל מקבל הסבר לגבי ניתוח פריקת כתף מוצגים לו גם הסיבוכים והסיכונים השכיחים, וכן אלו הנדירים יותר, אך משמעותיים. גם האפשרות של טיפול לא ניתוחי בפריקת כתף, כמו שמפורט כאן למעלה, מוצגת בפניו.

ניתוח פריקת כתף נחשב ניתוח בטוח ויעיל עם אחוז סיבוכים נמוך. הסיכוי לזיהום או לנזק בעצבים המעצבבים את היד לאחר הניתוח, למשל, עומד על פחות מ -0.4%. עם זאת, אם לאחר הניתוח למטופל יש חום או הפרשה מהפצע או שהפצע הופך אדום, נפוח וכואב, חשוב להודיע על כך למנתח. סיבוכים כלליים שאינם ספציפיים לניתוח פריקת כתף כוללים כאב, שקיים לאחר כל ניתוח. בדרך כלל הכאב הקבוע באזור הכתף נרגע לאחר מספר ימים, אך יתכן שמנותח יסבול מכאב בלילה, בעיקר בשינה על הכתף למשך מספר שבועות. ניתן לשלוט טוב בכאב בעזרת כדורים נוגדי כאב שמרשם להם ניתן למטופל לאחר הניתוח.

דימום הוא סיבוך נוסף שיכול לקרות בכל ניתוח, לא רק בניתוח פריקת כתף. כיוון שמדובר בחתכים קטנים בעור ובניתוח בצורה זעיר פולשנית ולא פתוחה בדרך כלל, דימום הוא סיבוך נדיר שקורה בפחות מ- 1% מהמקרים.

צלקות לאחר ניתוח קיימות תמיד. שנה לאחר הניתוח הצלקת הופכת להיות דקה ובהירה, כך שכמעט ואינה נראית. בעיקר אם מדובר בניתוח סגור כמו שקורה ברוב המקרים בניתוח פריקת כתף. בחודשים שלאחר הניתוח יתכן שהצלקת תיראה מעט אדומה. קיימות שיטות רבות לטיפול בצלקת והפיכתה לאסתטית יותר לאחר הניתוח.

אובדן חלק מטווח התנועה בכתף- יתכן חוסר של חלק מהסיבוב החיצוני בכתף לאחר ניתוח פריקת כתף שהולך ומשתפר בחודשים לאחר הניתוח. יתכן אובדן חלקי של תנועת הכתף בכיוונים נוספים, אך זה מצב נדיר יותר ובדרך כלל מטופל היטב בפיזיוטרפיה.

אחת השאלות שתמיד נשאלת היא מה הסיכוי לפרוק שוב לאחר ניתוח פריקת כתף. יש הרבה מחקרים בנושא בספרות, אבל הסיכוי לפריקת כתף חוזרת בדרך כלל אינו גבוה וכ- 90% מהמנותחים לא פורקים שוב את הכתף לאחר הניתוח. הסיכוי עולה במטופלים צעירים, שמשתתפים בספורט מגע ולא עוקבים אחר הוראות הפיזיוטרפיה לאחר ניתוח פריקת כתף.

קריש דם ברגל- סיבוך נדיר מאוד (<0.3%). הסיכוי לו עולה מעט באנשים מעשנים, בטיפול הורמונלי/ גלולות, באנשים מבוגרים עם עודף משקל ובמידה והניתוח מתארך מעל שעתיים וחצי (נדיר). בזמן ניתוח לפריקת כתף מלבישים למנותח סביב השוקיים רצועות המחוברות למשאבות שמונעות היווצרות קרישי דם.

ניתוח פריקת כתף - שאלות ותשובות נפוצות

לא, אין צורך באשפוז. בדרך כלל ניתוח פריקת כתף נעשה כך שהמטופל משתחרר לביתו באותו יום.

אורך הניתוח הוא בין שעה לשעתיים וחצי, תלוי במורכבות שלו. חשוב לציין, שמרגע שהמלווה אומר למנותח בהצלחה והאחרון מועבר לחדר הניתוח, ועד שהמלווה רואה את המטופל לאחר ניתוח עוברות 4-5 שעות לפחות. זאת כיוון שיש פעולות רבות שמתבצעות לפני ואחרי הניתוח, כמו: הכנסת עירוי, הרדמת המטופל והשכבתו בצורה שתהיה נוחה למנתח, ביצוע הרדמה לאזור הכתף, חיטוי וניקוי האזור, לאחר הניתוח- הפסקת הרדמה, ועוד פעולות רבות שלא נפרט את כולן כאן.

במהלך ניתוח פריקת כתף המטופל לא אמור להרגיש שום כאבים. לפני התחלת הניתוח הרופא המרדים ישתמש באולטראסאונד כדי להזריק חומר מרדים ומשכך כאבים סביב עצבים שמעצבבים את אזור הכתף והיד. הזריקה תגרום לתחושת רדימות לאחר הניתוח מאזור הצוואר לכל אורך היד עד לאצבעות. תחושה זו יכולה להימשך בין 18-72 שעות. כל זמן שהחומר שניתן בזריקה "עובד", אין הרבה כאבים. בו זמנית עם ירידה בהשפעת החומר המוזרק, המטופל יתחיל לקחת כדורים נגד כאבים דרך הפה כדי להפחית את הכאבים בתקופה שלאחר ניתוח פריקת כתף. חלק מהכדורים הם במרשם שיינתן בסיום הניתוח וחלק הם כדורים עם השפעה טובה נגד כאבים שלא צריכים מרשם כמו אופטלגין ואקמול.

זמן ההחלמה מניתוח פריקת כתף משתנה ותלוי בכמה גורמים כמו חומרת הפציעה, כמה פריקות כתף המטופל חווה לפני הניתוח וכמה זמן לפני הניתוח התחילו הפריקות, כמה המטופל לוקח ברצינות את הפיזיותרפיה במכון ובתרגול בבית בתקופה שלאחר הניתוח.

פיזיותרפיה מתחילה ביום הניתוח או יום למחרת. הפעלת הכתף עצמה בפיזיותרפיה תתחיל שבוע לאחר ניתוח פריקת כתף. לאורך החודשים שלאחר מכן המטופל יחל לעבוד בהדרגה על טווח התנועה, שבדרך כלל יחזור לעצמו עד 3 חודשים לאחר הניתוח. בנוסף, במהלך השיקום תתחיל עבודה נגד התנגדות וחיזוק השרירים בכתף וסביבה. הרמת משקל כבד תתאפשר לאחר 4 חודשים מניתוח פריקת כתף.

במקרה של ספורטאי, השיקום עם אנשי מקצוע מומחים יכלול תרגול וחיזוקים רלבנטיים לענף הספורט הספציפי, שיפור ביצועים ומניעת פציעה חוזרת תוך עבודה על טכניקה נכונה. חזרה לספורט צפויה בין 4-6 חודשים לאחר ניתוח פריקת כתף.

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות

זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו,

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

• שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.