|

קרע בלברום כתף SLAP

קרע בלברום כתף (SLAP) כל מה שצריך לדעת

ארתרוסקופיה וזיהוי קרע לברום כתף

התקדמות בטכנולוגיה וביכולות הניתוחיות מאפשרים למנתחים היום לזהות פציעות שלא ניתן היה לזהות בעבר, ולטפל בהן. למשל, היום ניתן להכניס מצלמה קטנה לתוך מפרקי הגוף השונים. שיטה זו של צפיה במפרק דרך מצלמה נקראת ארתרוסקופיה. בזמן הפעולה המטופל מורדם, והכנסת המצלמה למפרק מבוצעת דרך חורים קטנים בעור (1-2 ס"מ). לאחר הכנסת המצלמה ניתן דרך חורים נוספים בגודל דומה להכניס מכשירים שעוזרים באבחון בעיות במפרק וטיפול בהן. היתרונות בשיטה זו לעומת השיטה הישנה שבה מבצעים ניתוחים דרך חתך גדול הם החלמה מהירה יותר של החתך הניתוחי, פחות כאבים ונזק לרקמות באזור הניתוח, פחות ימי אשפוז, פחות זיהומים. שיטה זו התפתחה מאוד בשנים האחרונות, כך שאבחון וטיפול במפרקים רבים בגוף מבוצעים בקלות יחסית בשיטה ארתרוסקופית. כך גם זיהו את הפציעה שנקראת קרע לברום בכתף.

קרע לברום כתף | מהו הלברום וכיצד ניזוק?

מפרק הכתף שלנו מורכב מ"כדור" ו"סל". ראש עצם הזרוע הוא ה"כדור", וה"סל" הוא שקע בעצם השכמה. ראש עצם הזרוע גדול יותר מהסל. כדי לייצב את ראש הזרוע בתוך עצם השכמה, קיימת רקמה סחוסית- צלקתית רכה שסובבת את ה"סל", זהו הלברום. הוא גורם ל"סל" להיות עמוק יותר ב- 50%, וכך מייצב את ראש הזרוע במקומו במפרק. בנוסף, ללברום מתחברים הגיד הדו ראשי וכן כמה רצועות בכתף שעוזרות לייצובה.

קרע לברום כתף

לקבלת ייעוץ השאירו פרטים

קרע לברום כתף | הפציעות בלברום יכולות להיגרם בשני אופנים:

ההגדרה של SLAP היא קרע בלברום כתף שמתחיל בקדמת ה"סל" במפרק הכתף, עובר דרך חלקו העליון וממשיך לכיוון אחורי. הקרע יכול לערב את הגיד הדו ראשי שמתחבר ללברום, כפי שמוזכר למעלה. בבני 30-40 לעיתים נראה קרעים בלברום כחלק מתהליך תקין של "התבגרות" הרקמה. זאת בניגוד לקרע עקב חבלה בצעירים יותר.

תלונות שכיחות במצב של קרע בלברום בכתף

התלונות הנפוצות במקרה של קרע לברום כתף הן כאב עמום, בדרך כלל בתנועות מסוימות של הרמת היד, תחושה שהכתף לא יציבה, חולשה ואובדן תנועה בכתף, קליקים או "היתפסות" של הכתף1. במידה והספורטאי מרגיש חלק מהתלונות שמתוארות כאן, חשוב לפנות לבדיקת אורתופד מומחה בפציעות ספורט.

מה צפוי במהלך מפגש עם אורתופד

במהלך הפגישה, הרופא ישאל את המטופל מספר שאלות על הכאב. במידה והייתה חבלה- הרופא יחקור כיצד היא קרתה כדי להבין מה הנזק שנגרם לכתף. תתבצע בדיקה מעמיקה של הכתף והמטופל יתבקש לעשות צילום כתף כדי להבין אם יש סיבות אחרות לכאבים בכתף שאינם ממקור הלברום (עדיף להגיע לפגישה מראש עם הצילום). בגלל שהלברום הוא רקמה רכה שלא מורכבת מעצמות, צילום רנטגן לא מדגים אותה בצורה טובה. לכן, בחשד לנזק בלברום, האורתופד יבקש הדמיה מתקדמת כמו MRI או CT יחד עם הזרקת חומר ניגוד לכתף (MRA או CTA בהתאמה) כדי לראות קרעים בלברום.

טיפול בקרע בלברום בכתף (SLAP Tears)

ברוב המקרים הטיפול ב- SLAP הוא לא ניתוחי. כדורים נוגדי דלקת, פיזיותרפיה לחיזוק שרירים סביב הכתף ושיפור תנועתיות הכתף למשך מספר חודשים הם הטיפול העיקרי. במיעוט המקרים הטיפול לא מצליח, ואז תיתכן המלצה על ניתוח. הניתוח מבוצע בארתרוסקופיה, בגישה זעיר פולשנית, כפי שמוסבר למעלה. במהלך הניתוח רואים את הנזק האמיתי של הלברום, ורק אז המנתח יחליט איך לטפל בו באופן האופטימלי. האפשרויות הן הורדת החלק הקרוע או חיבור מחדש של קרע בלברום כתף בעזרת חוטים ועוגנים. חלק מפגיעות ה- SLAP לא דורשות תיקון, אלא שחרור של הגיד הדו ראשי להקלה על כאבים.

סיבוכים בניתוח זעיר פולשני (ארתרוסקופיה)

הסיבוכים בניתוח זעיר פולשני מינימליים, אך קיימים כמו בכל ניתוח. הכתף תהיה נפוחה לאחר הניתוח לכמה ימים, אך הנפיחות תרד עם הזמן. בעיות פוטנציאליות נוספות (ונדירות): זיהום, דימום בניתוח, ירידה בתנועתיות הכתף, קרישי דם ונזק לעצבים וכלי דם.

שיקום לאחר ניתוח

חשוב לשמור על תיקון הלברום, אם בוצע, ולכן הכתף תישאר במתלה למשך מספר שבועות. לאחר הניתוח, פיזיותרפיה היא כלי חיוני להשגת תוצאות אופטימיליות. הטיפולים יתמקדו בשיפור תנועתיות, חיזוק שרירים והחזרה בטוחה ומהירה לספורט. בדרך כלל, ספורטאים שמשתמשים רבות ביד בזמן המשחק- זריקת כדור, שחיה ועוד- יוכלו לשוב לזרוק כדור לאחר 3-4 חודשים. חשוב להבין שהשיקום של כל ספורטאי הוא שונה וזמני החזרה לספורט משתנים. עם זאת, ברוב המקרים לאחר הניתוח של קרע בלברום כתף יש שיפור בחוזק השרירים בכתף ובכאבים1.

1S.C. Weber “SLAP Tears” in “DeLee & Drez's Orthopaedic Sports Medicine- 4th Edition”, M. Miller, S. Thompson (Saunders, 2015) Vol. 1, Chapter 49

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו,

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.