|

קרע בגיד הכתף

קרע בגיד הכתף (קרע בגידי השרוול המסובב) מתרחש אצל יותר משליש מהמבוגרים, וצעירים עלולים לחוות אותו עקב פעילות ספורט עצימה ובלתי מבוקרת. במקרה כזה מומלץ לפנות לאורתופד מומחה לפציעות ספורט.

הכתף הנה המפרק המורכב ביותר בגוף האדם, ובעלת טווח התנועה הכי גדול. היא משמשת אותנו ביום יום ומאפשרת לנו להניע את הידיים ולבצע מגוון פעולות לכיוונים שונים. יחד עם זאת השימוש המרובה בכתף למשל בפעילות ספורטיבית אינטנסיבית ומעמיסה, עלול לגרום לנזק כגון קרע בגידי הכתף, תסמונת הצביטה, קרע במבנים אחרים בכתף כגון לברום ועוד.

פגיעות וכאבים בכתפיים עלולים להתרחש בכל שלב בחיים, אולם הסיבות לפציעות ולכאבים משתנות ותלויות במצב בריאותי, גיל, אורח חיים ועוד. הסיבות לבעיות בכתפיים אצל צעירים שונות מהבעיות בקרב בני הגיל המבוגר.

מבנה הכתף

הכתף בנויה מראש עצם הזרוע וחלק מהשכמה. סביב ראש עצם הזרוע ישנם גידים שנקראים גידי ה"שרוול המסובב". הם עוטפים כמו שרוול את ראש הזרוע ואחראים על הנעת הכתף וטווח התנועה. גידי השרוול המסובב עוברים בין ראש עצם הזרוע לזיז הקדמי (אקרומיון) של עצם השכמה. זהו מרווח צר אשר הופך לצר יותר, כאשר מרימים את היד, למשל.

במצב תקין מאפשר המרווח הזה תנועה חופשית של הגידים, אולם במצבי שחיקה או דלקת המרווח קטן ובלתי מספק. מי שסובל ממרווח קטן שכזה עלול לחוש גירוי כרוני ותחושת צביטה בין עצמות הכתף בכל תנועה של הרמה או הישענות על היד. מצב זה נקרא: "תסמונת הצביטה"-impingement syndrome, על שם המנגנון האחראי על חיכוך הגידים בין עצמות הכתף.

מדובר על דלקת במצב התחלתי הדורשת פנייה לאורתופד מומחה לכתפיים בהקדם, כדי למנוע החמרה ונזק נוסף. במידה ותסמונת הצביטה לא מטופלת, לאורך הזמן יתכן שייגרם קרע בגידי הכתף.

לקבלת ייעוץ השאירו פרטים

קרע בגיד הכתף כתוצאה מפעילות ספורט עצימה

קרע בגיד כתף יכול להיווצר לאחר תקופה בה תסמונת הצביטה אינה מטופלת כראוי. אחת הסיבות המרכזיות להיווצרות התסמונת אצל צעירים, היא עומס יתר ושימוש מופרז בכתף בפעילויות ספורט. בהרבה מהמקרים של תסמונת הצביטה קיימת גם דלקת בשם בורסיטיס של הכתף.

בורסות הן דמויי שקים קטנים המלאים בנוזלים, הממוקמים בכל המפרקים בגוף ומטרתם היא מניעת חיכוך בין השרירים, הגידים והעצמות. פעילות ספורט עצימה הכוללת הרמת תנועות ידיים מעל הראש בתדירות גבוהה ולמשך זמן רב או הרמת חפצים כבדים ועוד, עלולים לגרום לבורסיטיס של הכתף. תסמונת זו מלווה גם בסימנים כמו: תחושה של כאבים וקושי בתנועת הכתף בטווחים מסוימים, רגישות בחלקה הקדמי של הכתף או באזור ה"כותפת" בזרוע. חוסר יכולת לשכב על הצד הפגוע ותחושת כאב בעת הרמת חפצים מעל גובה הכתף. גם יציבה לא נכונה בשינה או פעילויות אחרות עלולות לגרום לדלקת בורסיטיס בכתף ואף דלקות בגידים.

פעילויות ספורט הגורמות לקרע בגידי הכתף

 ספורטאים המבצעים תנועות חוזרות ונשנות מעל השכמה כמו שחייה, חתירה, זריקה, טניס, כדורסל, הרמת משקולות ועוד הם בסיכון מוגבר לסבול מדלקות וקרע בגידי הכתף. 

פעילויות אלה, כאשר הן נעשות בעוצמה גבוהה וממושכת, יוצרות עומס על הכתף ועלולות לגרום לדלקת ולעיתים גם קרע בגיד הכתף. רבים מהעוסקים בענפי ספורט אלה יסבלו במשך חייהם פעמים רבות מדלקות וקרעים בגיד הכתף. בנוסף נמצאים בקבוצת סיכון גם מי שעוסקים בנשיאת חפצים כבדים על כתפיהם באופן תכוף ויום יומי. מצב נוסף שיכול לגרום הוא נפילה על יד מושטת או חבלת מתיחה בה הגוף "נתלה" על הכתף כדי להימנע מנפילה במדרגות או כדי להימנע מנפילה ממכשול גבוה.

התלונות האופייניות יהיו כאב בעת הרמת היד ותנועה סיבובית מאחורי הגב. תחושת חולשה בהרמת משקלים עם היד בעיקר מעל גובה הכתף. כמו כן תיתכן הקרנת כאב לזרוע הצדדית, לאזור ה"כותפת". גם בעת מנוחה ושכיבה על הכתף הפגועה ניתן לחוש כאב. 

במשך הזמן עלולים להתפתח חולשה הולכת וגוברת של היד והגבלה בטווח התנועה של הכתף. ככל שעובר הזמן מהקרע, הטיפול נדחה והפעילות המאומצת ממשיכה, תחול החמרה ויתכן שייגרם נזק נוסף שיקשה על הטיפול בבעיה.

קרע בגיד הכתף אופייני גם בגיל המבוגר!

 יש לעשות אבחנה בין אנשים אשר סובלים מקרעים בכתף ומוגבלים בתנועה לבין אנשים עם הדמיה בה נראה קרע בגיד הכתף. בקרב כ-50% מהאוכלוסייה בני הגילאים חמישים ומעלה, אם נבצע הדמיה (אולטראסאונד, MRI), נראה קרע בגידי הכתף, וזאת ללא כל כאבים או מגבלה בתפקוד ובתנועה. אצל בני 80 ומעלה האחוזים של אבחון קרע בהדמיה עולים עוד יותר, גם אם הם אינם מתלוננים על בעיה כלשהי בכתף.

הפגיעה האופיינית בקרע בגידי השרוול המסובב בכתף היא בגיד בשם סופרהספינטוס. זהו הגיד הפגיע ביותר כיוון שהוא הגיד העליון ועליו יש את העומס הכי גדול.

אצל מבוגרים עלול להיווצר קרע בגיד, עקב שחיקת המפרק או חבלה, אפילו באנרגיה נמוכה כמו נפילה מעמידה. במקרה של קרע בגיד בכתף, הפגיעה תהיה מלווה בכאבים עזים, קושי בהרמת היד מעל הכתפיים וחולשה בניסיון להרים משא כבד. במבוגרים קיים סיכוי לשבר בראש עצם הזרוע עם כל נפילה עקב צפיפות עצם נמוכה, ולכן חשוב לגשת לאורתופד מומחה לפציעות ספורט לאבחנה וטיפול מתאים.

מדוע רצוי לפנות לאורטופד מומחה לכתפיים ופגיעות ספורט?

 על הסובלים מקרע בגיד כתף, מומלץ לפנות לייעוץ וטיפול אצל אורתופד מומחה לכתפיים ולפגיעות ספורט. על סמך תשאול נכון, בדיקה פיזיקלית והבנה של רמת הכאב והמגבלה של הנעת הזרוע, הוא יוכל להעריך מהי חומרת הפגיעה ולקבל תמונת מצב מדויקת.

קיימות היום שתי גישות לטיפול במצבים של קרע בגיד הכתף. הגישה השמרנית היא מתן טיפול תרופתי ופיזיותרפיה מותאמת. הטיפול התרופתי כולל הזרקת סטרואידים למפרק הפגוע וקבלת משככי כאבים.

גישה ניתוחית

הגישה הכירורגית מתבצעת כאשר הטיפול השמרני לא צלח ולא שיפר את מצב הכתף או אם מדובר בקרע נרחב בגיד הכתף או במקרים אחרים כמו קרע שנגרם מנפילה, מטופלים בגיל צעיר ועוד. במקרה כזה עשוי הרופא להמליץ על ניתוח.

ניתוחי הכתף מבוצעים בשנים האחרונות בשיטה זעיר פולשנית- ארתרוסקופיה. זוהי שיטה חדשנית המאפשרת לרופא לקבל תמונה ברורה ומדויקת של הכתף, ללא צורך בפתיחה נרחבת שלו והשיקום מההליך הרבה יותר קל ומהיר.

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו,

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.