|

פציעות בעצם הבריח

שבר בעצם הבריח (Clavicle Fractures)

אנטומיה של עצם הבריח

עצם הבריח (קלביקולה בשפה המקצועית) היא אחת מהעצמות המרכזיות בחגורת הכתפיים. עצם הבריח שבר נפוץ ומהווה כ- 5% משברי עצמות במבוגרים1. הקלביקולה מחברת בין הזרוע לגוף. מאחוריה עוברים כלי דם ועצבים חשובים לתפקוד היד. עם זאת, בזמן שבר בקלביקולה, פגיעה בכלי הדם והעצבים הללו נדירה.

מאפייני שבר בעצם הבריח

שבר בעצם הבריח יכול לקרות בכל הגילאים ונפוץ בעיקר במרכז העצם1. רוב שברי עצם הבריח קורים בנפילה וחבלה ישירה לכתף או בנפילה על יד מושטת1. השבר בעצם הבריח כואב מאוד ויגביל את תנועת היד, בעיקר בניסיון להרימה. לעיתים נשמע גם קולות מאזור עצם הבריח כשננסה להזיז את היד. נראה נפיחות ודימומים תת עוריים מעל אזור השבר.

שבר בעצם הבריח

אבחון וטיפול בשבר בעצם הבריח

בחשד לשבר בעצם הבריח חשוב להתייעץ עם אורתופד מנתח מומחה בפציעות ספורט וכתף. המנתח יבדוק את אזור השבר ואת שאר היד וירצה לראות צילום רנטגן של עצם הבריח. במקרים רבים טיפול במתלה כתף, נוגדי כאבים ופיזיותרפיה הם טיפול מספק1. עם הזמן השבר בקלביקולה הולך ומחלים ותזוזת הכתף משתפרת. בביקורות החוזרות הרופא ירצה לראות צילומים חדשים של הקלביקולה כדי לודא את האיחוי שלו במיקום נכון. תיתכן בליטה בעור באזור השבר שתישאר באופן קבוע גם לאחר ההחלמה.

לקבלת ייעוץ השאירו פרטים

טיפול ניתוחי בשבר בעצם הבריח

במקרים מסוימים תזוזת השבר לא מאפשרת חיבור טוב של העצם או מסכנת את שלמות העור. במקרים אלה נטפל בניתוח1. הניתוח כולל החזרת העצמות למקומן ומניעת תזוזה ביניהן עד שהעצם מחלימה. "שחזור פתוח וקיבוע פנימי" הוא ניתוח נפוץ לטיפול בשברי עצם הבריח. בניתוח זה בדרך כלל משתמשים בפלטה וברגים שמונחים על העצם לצורך קיבוע1. לאחר ניתוח קיבוע השבר בעצם הבריח יש להתחיל בהנעת הכתף בהדרגה בליווי פיזיותרפיה לצורך חזרה לתפקוד בצורה בטוחה ומהירה.

סיבוכים אפשריים לאחר ניתוח

חולי סכרת, חולים מעשנים ומבוגרים הם בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר הניתוח. במידה והמטופל סובל ממחלות רקע או שהוא מעשן, חשוב לומר זאת לאורתופד המנתח. תלונות שנשמעות לעיתים לאחר הניתוח: באזור הצלקת תיתכן רדימות שמשתפרת עם הזמן. בנוסף, אנשים רזים לפעמים מרגישים את הפלטה מתחת לעור. בדרך כלל לא מבצעים ניתוח מאוחר יותר להסרת הפלטה והברגים. עם זאת, בחלק מהמקרים הפלטה מציקה, בעיקר עם חגורת בטיחות ברכב או בנשיאת תיקי גב. במקרים אלה ניתן לשקול הוצאת הפלטה והברגים לאחר החלמת השבר1.

שיקום לאחר ניתוח שבר בעצם הבריח

חזרה לפעילות מלאה כמו לפני השבר לוקחת עד 3 חודשים בדרך כלל1. האורתופד ידריך את המטופל מתי בטוח לחזור לשגרה, כולל הרמת משקלים. אם החזרה מוקדמת מדי, השבר יכול לזוז או שהקיבוע יכול להישבר והטיפול יצטרך להתחיל מהתחלה. כשהשבר בקלביקולה החלים לגמרי, ניתן לשוב לפעילות ספורטיבית ללא מגבלות1.

1B. R. Wolf, Y. El Bitar. “Disorders of the Acromioclavicular Joint, Sternoclavicluar Joint and Clavicle” in “Orthopaedic Knowledge Update Sports Medicine5th Edition”, M. Miller (AAOS, 2016) Vol. 1, Chapter 2

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו,

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.