|

תסמונת צביטה בירך

תסמונת צביטה בירך (=Femoroacetabular Impingement)

תסמונת צביטה בירך היא מצב בו קיימת גדילה ביתר של עצם אחת או שתי העצמות של מפרק הירך. הגדילה הזו נותנת לעצמות מבנה לא רגיל, כך שבזמן תנועה עצמות מפרק הירך משתפשפות אחת בשניה. לאורך זמן החיכוך הזה יכול להזיק למפרק, לגרום לכאב ולהגביל בפעילות1.

אנטומיה של מפרק הירך

מפרק הירך הוא מפרק של "כדור" ו"סל". הסל מורכב מעצמות האגן ונקרא אצטבולום (Acetabulum) והכדור מורכב מראש עצם הירך ונקרא ראש הפמור (Femoral head). רקמה חלקה שנקראת סחוס מכסה את המשטח המפרקי של ה"כדור" וה"סל". הסחוס יוצר אזור עם חיכוך נמוך שעוזר בהחלקה של עצם אחת על השניה בקלות בזמן תנועה. סביב האצטבולום יש טבעת רקמתית שנקראת לברום (Labrum). הטבעת אוטמת את המפרק ועוזרת לייצב אותו. בגלל מגע לא תקין בין ה"כדור" ל"סל" בתסמונת צביטה בירך, יכול להיגרם נזק ללברום ולסחוס במפרק1.

סיבות לתסמונת צביטה בירך

יש מספר סוגי עיוותים של עצמות מפרק הירך בתסמונת צביטה בירך. הסוג הנפוץ ביותר הוא העיוות המשולב בו הגדילה ביתר היא גם בראש הפמור וגם באצטבולום (גם ב"כדור" וגם ב"סל")1. הסיבה לתסמונת כל הזמן נחקרת, אך מקובל לחשוב שזה עקב גדילת עצם לא תקינה בילדות. כשהעצם גדלה בצורה לא תקינה, קשה למנוע את הופעת התסמונת בעתיד. חלק מהספורטאים יכולים לחיות חיים שלמים ללא כאבים או תלונות למרות שיש להם את התסמונת. מצד שני, כיוון שלספורטאים יש דרישות גבוהות ממפרק הירך, יכול להיות שירגישו את הכאבים מוקדם יותר מאנשים פחות פעילים1. ברגע שהכאבים מתפתחים זה בדרך כלל אומר שיש כבר נזק ללברום או לסחוס במפרק ושהמחלה ממשיכה להתקדם.

רקדנית. תסמונת צביטה בירך

לקבלת ייעוץ השאירו פרטים

תלונות בתסמונת צביטה בירך

התלונות הכי נפוצות בתסמונת צביטה בירך הן כאב, צליעה וקושי בהנעת הירך. כאב יורגש בעיקר במפשעה ובאזור החיצוני בירך. סיבוב, שיכול רגליים כמו בישיבה רגל על רגל וביצוע סקוואטים (Squats) יכולים לעורר כאב חד או כאב עמוק ועמום1.

אבחון תסמונת צביטה בירך

קודם כל חשוב לנסות ולאתר מה גרם לכאב- תנועה מסוימת, פעילות גופנית מסוימת. במקרה שהסיבה לכאב אותרה, יש להמעיט בפעולה זו ולתת לירך לנוח1. תרופות נוגדות דלקת ללא מרשם יכולות לעזור. אם למרות זאת הכאבים ממשיכים, חשוב לפנות לבדיקת אורתופד מומחה ספורט לאבחנה וטיפול. במהלך הביקור, יבדוק הרופא את הירך, ישלח לצילומי רנטגן ובמידת הצורך גם ל- MRI עם הזרקת חומר ניגוד למפרק הירך שנקרא גם 1MRA. זריקת סטרואידים לירך יכולה להקל על הכאבים ולאשרר את האבחנה שמדובר בתסמונת צביטה בירך1.

טיפול בתסמונת צביטה בירך

קו הטיפול הראשון בתסמונת צביטה בירך הוא פיזיותרפיה. חיזוק שרירים סביב האגן והירך, שיפור גמישות וטווח תנועה של הירך הם חלק מהטיפולים שיבוצעו בפיזיותרפיה. במידה ולמרות הטיפול הנ"ל אין הקלה בכאבים או אם הספורטאי לא יכול לשוב לפעילות ברמה הרצויה, יתכן צורך בטיפול ניתוחי זעיר פולשני1. עם התפתחות הטכנולוגיה, אורתופדים מומחי ספורט החלו להתמקצע בניתוח בעזרת כלים ומצלמות זעירות דרך חורים קטנים בעור. ניתוח זה נקרא ארתרוסקופיה ובמהלכו מסתכלים דרך מצלמה קטנה לתוך מפרקים שונים, וביניהם מפרק הירך. במהלך הניתוח הזעיר פולשני בירך ניתן לתקן או לנקות את הנזק ללברום ולסחוס, ניתן לשייף את הגדילה ביתר של העצמות במפרק הירך וכך לתקן את תסמונת הצביטה בירך1. לאחר ההחלמה מהניתוח הכאבים צפויים לחלוף. עם זאת, חשוב להבין שלא תמיד ניתן לתקן את כל הנזק בניתוח, בעיקר אם הניתוח נדחה והנזק משמעותי.

1J. W. T. Byrd “Femoroacetabular Impingement in Athletes” in “DeLee & Drez's Orthopaedic Sports Medicine4th Edition”, M. Miller, S. Thompson  (Saunders, 2015) Vol. 2, Chapter 84

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו,

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.