|

קרע בגיד המיישר בברך

קרע בגיד המיישר בברך

מבנה הגיד המיישר בברך

הגיד המיישר בברך הוא ההמשך הישיר של השריר הארבע ראשי שנמצא בקדמת הירך ותפקידו ליישר את הברך. הגיד עובר דרך הפיקה ומתחבר לקדמת עצם השוקTibia) 1). אנו משתמשים בשריר הארבע ראשי ובגיד המיישר רבות ביום יום, למשל בזמן הליכה.

פגיעה בגיד המיישר בברך

קרע בגיד המיישר בברך היא פציעה קשה שבעקבותיה נפגעת היכולת ליישר את הברך. הפציעה אינה נפוצה ונגרמת באנשים מתחת לגיל 40 שרצים או משחקים בספורט המשלב קפיצות1. הקרע בגיד בברך קורה כשהברך בכיפוף קל והספורטאי בולם את מהירותו כשכף רגלו על הרצפה, למשל בנחיתה לא טובה מקפיצה1.

תלונות מטופל עם קרע בגיד בברך

במקרים רבים יישמע הספורטאי קול, מעין "פופ", וירגיש ש"משהו נקרע". הברך הופכת נפוחה וכואבת1. יתכן קרע מלא או חלקי של הגיד. בקרע חלקי, חלק מהגיד עדיין מחובר לעצם. בקרע מלא- כל הגיד קרוע ומנותק.

לקבלת ייעוץ השאירו פרטים

התנהלות לאחר קרע בגיד המיישר בברך

קודם כל חשוב ליישר את הברך ולקבע אותה ישרה. הקיבוע יעזור להורדת כאבים ויכול להיות בעזרת סד, גבס או כל אמצעי אחר שקיים בשטח. לאחר מכן, חשוב להגיע לבדיקת אורתופד מומחה ספורט.

בדיקת רופא לאחר קרע בגיד המיישר בברך

הרופא יבדוק את הברך, לעיתים דימום רב סביב הברך לא ייאפשר בדיקה נאותה ועל כן יתכן שהרופא ישאב דם מהברך בעזרת מזרק1. הורדת הנפיחות בעקבות שאיבת הנוזל תפחית באופן ניכר מהכאבים. לאחר העלאת החשד שמדובר בקרע של הגיד המיישר בברך, ובמידה והבדיקה אינה מספקת לקביעת האבחנה (בהרבה מקרים היא מספיקה בהחלט), ניתן לבצע צילום ואולטראסאונד לאשר את האבחנה1.

הטיפול בקרע בגיד המיישר בברך

הטיפול במצב שכזה תלוי באם מדובר בקרע חלקי או מלא, במצב המטופל וברמת הפעילות שלו. קרעים קטנים וחלקיים יכולים להגיב טוב לטיפול לא ניתוחי. בטיפול מסוג זה הברך תישאר ביישור למשך מספר שבועות. עם הזמן תותר הפעלה הדרגתית של הברך. באדם פעיל ובריא עם קרע מלא  בגיד בברך הטיפול הוא בניתוח1. במהלך הניתוח מזהים את הקרע בגיד ומבצעים תיקון שלו בעזרת תפירתו דרך תעלות בעצם1. יתכן שימוש בתפרים נוספים או חוטי מתכת אם יש צורך בהגנה נוספת לשמירת תיקון הגיד. ההחלטה הסופית לגבי צורת התיקון מתקבלת בניתוח עצמו. יש לציין שדחיית ניתוח מעל חודש במקרה שתיקון מתבקש, תגרור ניתוח מורכב יותר עם תוצאות פחות טובות וסיבוכים כמו הגבלה בטווח תנועה וחולשת השריר הארבע ראשי. 

שיקום לאחר ניתוח קרע בגיד בברך

לאחר הניתוח מתחיל תהליך השיקום. מיד לאחר הניתוח ניתן לדרוך על הרגל כשהברך נשארת כל הזמן ביישור מלא. עם הזמן המטופל יתחיל להפעיל את הברך יותר ויותר, לפי שיקול דעתו של הרופא המטפל1. החלמה מניתוח קרע בגיד בברך לוקחת לפחות 4 חודשים. אך בניית השריר מחדש וחזרה לספורט יכולה לארוך כשנה. לספורטאים מקצועיים יכולה לקחת עונה שלמה לשוב לספורט לאחר קרע של הגיד המיישר בברך, אך רובם ישובו לשחק בעונה הבאה.

 M. J. Griesser, W. M.Hussain, B. W. McCoy, R. D. Parker. “Extensor Mechanism Injuries of the Knee” in “DeLee & Drez's Orthopaedic Sports Medicine– 4th Edition”, M. Miller, S. Thompson (Saunders, 2015) Vol. 2, Chapter 106 

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו,

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.