|

פגיעה בסחוס הברך

כל מה שצריך לדעת על פגיעה בסחוס הברך

מהו סחוס

סחוס הוא רקמה חלקה ולבנה שמכסה את קצוות העצם שנמצאות בתוך מפרקים. הרקמה מאפשרת החלקה של עצמות אחת על השניה עם מעט מאוד חיכוך. סחוס בריא עוזר לאדם להניע את המפרק בקלות וללא כאבים ובכך לנוע בחופשיות. הבעיה הגדולה עם סחוס היא שזו רקמה שלא מצליחה לרפא את עצמה בצורה טובה, בניגוד למשל, לעור, שפצע בו בדרך כלל מחלים במהירות ונסגר. אחד האתגרים הגדולים היום ברפואה בכלל ובאורתופדיה בפרט הוא כיצד לתקן פגיעה בסחוס הברך וכיצד לגדל רקמת סחוס בריאה. מטופל שסובל מנזקי סחוס במפרק כלשהו בגופו חשוב שיתייעץ בנושא עם אורתופד מומחה ספורט שמתעדכן כל הזמן בטכניקות המובילות והחדשניות בתחום. טיפול נכון בנזקי סחוס יכול לעודד צמיחה של סחוס חדש, להקל על כאבים ולאפשר תפקוד טוב יותר. בנוסף, טיפול שכזה יכול למנוע או לדחות שחיקת סחוס בברך של המפרק1.

נזק לסחוס בברך

סחוס היאליני (Hyaline Cartilage) הוא המרכיב העיקרי של המשטח המפרקי. פגיעה בסחוס בברך יכולה להיגרם מחבלה או משחיקה עקב שנים של עומס ושימוש במפרק. במקרים רבים של נזק למבנים במפרק כמו קרעים ברצועות או במניסקוסים בברך, למשל, קיימת גם פגיעה בסחוס1. את הנזק האמיתי לסחוס קשה לאבחן כיוון שסחוס אינו מכיל סידן כמו עצם, ולכן צילום רנטגן רגיל לא מדגים אותו טוב. כשהסחוס ניזוק המשטח אינו חלק. אם המשטח המפרקי אינו חלק, התנועה במפרק קשה יותר ויכולה לגרום כאב. פגיעה בסחוס בברך יכולה לגרום להופעת שחיקה במפרק בהמשך.

לקבלת ייעוץ השאירו פרטים

המטופל המתאים לטיפול החדשני

המטרה של טיפול בנזקי סחוס היא לעודד צמיחה חדשה של סחוס היאליני. בשנים האחרונות פותחו טיפולים ניתוחיים חדשניים שמטרתם להצמיח סחוס היאליני חדש. מטופלים צעירים עם פגיעה יחידה וממוקדת בסחוס בברך הם המועמדים הטובים ביותר לטיפול מסוג זה1. מבוגרים, או כאלה עם מספר מוקדים של פגיעה בסחוס הברך במקומות שונים, לא ייהנו מניתוח שכזה.

הברך היא המפרק בו מבוצעים הכי הרבה ניתוחים כאלה בגוף האדם, אך ניתן לבצע ניתוחים כאלה גם בקרסול, בירך ובכתף.

גישות לניתוחים לשחזור סחוס בברך

רוב הניתוחים לשחזור סחוס בברך נעשים היום בארתרוסקופיה. ארתרוסקופיה זו שיטה ניתוחית זעיר פולשנית שמשתמשת בכמה חורים קטנים בעור לצורך הכניסה לברך. דרך החורים הללו ניתן להכניס מצלמה ומכשירים זעירים נוספים שעוזרים לביצוע פעולות לשחזור סחוס. בחלק מהמקרים יש צורך לגישה יותר ישירה לאזור הנזק במקרים אלה הניתוח ייעשה דרך חתכים גדולים יותר. בחלק מהמטופלים קיימים נזקים נוספים בברך שצריך לטפל בהם כמו קרעים במניסקוס וברצועות.

סוגי ניתוחים לשחזור סחוס בברך

יש מספר ניתוחים שמבוצעים לשחזור סחוס בברך1:

שיקום לאחר ניתוח של פגיעה בסחוס הברך

אחרי ניתוחים לשחזור סחוס בברך יש צורך לתת לאזור הניתוח להחלים1. לכן, המטופל ייאלץ להתנייד עם קביים ולא לדרוך על הרגל במשך מספר שבועות בדרך כלל. ניתן להתחיל בפיזיותרפיה ללא דריכה מיד לאחר הניתוח לצורך הפעלת המפרק1. לאחר החלמת אזור הניתוח, המטופל יעבוד בעיקר על חיזוק שרירים בגפה המנותחת. תקופת הזמן לחזרה לספורט היא מספר חודשים בדרך כלל1.

A. H. Gomoll, B. J. Cole. “Articular Cartilage Lesion” in “DeLee & Drez's Orthopaedic Sports Medicine– 4th Edition”, M. Miller, S. Thompson (Saunders, 2015) Vol. 2, Chapter 97

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו,

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.