|

פציעות בסנובורד, מניעתן והקשר למגפיים

פציעות ספורט

הפופולריות של ענף הסנובורד נמצאת בעליה מתמדת מאז שיצא לעולם בשנות ה-70 של המאה הקודמת. עובדה זאת ופתיחת עוד סנופארקים באתרים השונים תרמו לעליה חדה בפציעות גולשי הסנובורד1. הסביבה, צורת הגלישה והציוד- כולם משפיעים על סוגי הפציעות בגולשים. הבנת מנגנון הפציעות הביא לירידה בשכיחותן בשנים האחרונות ועל כך במאמר הבא1.

פציעות ספורט נפוצות באזור הראש ועמוד השדרה

  1. פציעות ראש– כ- 15% מכלל הפציעות. הסיבה השכיחה ביותר לתחלואה ומוות בקרב גולשי סנובורד. בסנובורד העמידה היא במקביל לבורד ולכן, יש אי יציבות בכיוון קדימה-אחורה (חזה-גב). בגלל שעיקר הנפילות בסנובורד הן אחורה, חבלות בחלק האחורי של הראש נפוצות מאוד1.
  2. פציעות עמוד שדרה- נדירות יותר מפציעות ראש. בדרך כלל קורות עקב קפיצות ולא מהתנגשות בחפץ/ אדם. חשוב ללמוד טכניקה נכונה של קפיצה עוד מגיל צעיר כדי להפחית את הסיכוי לפגיעה. נפילות אחורה בזמן גלישה או קפיצה בסנובורד גורמות לשברים באזור עמוד שדרה תחתון בשכיחות גבוהה1.

פציעות נפוצות בגפיים עליונות

  1. פציעות כתף- מהפציעות הנפוצות בסנובורד (11%). שברים בעצם הבריח הפכו שכיחים יותר עם העליה בכמות הסנופארקים ואיתם העליה במורכבות הביצועים בקפיצות. 40% משברי עצם הבריח קורים בסנופארקים. שליש קורים בגלל נפילה מקפיצות. פציעה נוספת שחשוב לכתוב עליה היא פריקת כתף שהיא הפריקה הנפוצה בסנובורד. הצורה בה בדרך כלל נגרמת פריקת כתף היא כשבהונות הרגל המובילה בבורד "נכנסות" לשלג, מה שגורם לנפילה קדימה על יד מושטת1.
  2. פגיעה בשורש כף היד– האזור בגפה העליונה שנפגע הכי הרבה בסנובורד. מהווה חמישית מכל הפציעות בסנובורד. כשמדובר בגולש מתחיל, אחוז הפציעות בשורש כף יד עולה ל- 34. מעל 90% מהן נגרמות מנפילה אחורנית1.   

פציעות נפוצות בגפיים תחתונות

  1. פציעות ברך– פציעות נפוצות בגולשים שלעיתים לוקח זמן להשתקם מהן. בחצי מהמקרים הקשים נראה קרע רצועה צולבת קדמית1. הסיכוי לקרע רצועה צולבת קדמית עולה דווקא בגולשים מנוסים שמבצעים קפיצות גבוהות ותרגילים באוויר. בזמן נחיתה לא טובה על משטח ישר יתכנו קרעים ברצועה הצולבת ושברים תוך פרקיים בברך1.
  2. פציעות קרסול וכף רגל– האזור שנפצע הכי הרבה בגפיים תחתונות בסנובורד. נצפים בעיקר נקעים ושברים בקרסול. הרגל הקדמית בבורד היא העיקרית שנפצעת, ובהתאמה הגפה העליונה שמעל הרגל האחורית. פציעות קרסול וכף רגל נגרמות בעיקר מפגיעה בגולש אחר או בעצם כלשהו בזמן גלישה או עקב נפילות. נחיתה מקפיצות יכולה לגרום לשברים בעצמות המסרק בכף הרגל. חשוב לציין כאן פציעה ייחודית בקרסול לגולשי סנובורד שאף נקראת בשפה המקצועית Snowboarder’s Fracture. זהו שבר בחלק החיצוני של עצם שנקראת טאלוס (Talus) בקרסול. במקרה שקיים חשד לשבר שכזה, חשוב לבצע בדיקת CT של הקרסול וכף הרגל, כיון שסוג שבר כזה ניתן לפספוס בקלות בצילום רנטגן רגיל1. במידה והשבר מפוספס ולא מטופל כראוי יתכנו כאבים ממושכים, צליעה ואף נמק של העצם.   

מניעת פציעות בסנובורד

  1. קסדה- יש הוכחות רבות בספרות הרפואית העולמית ששימוש בקסדה בקרב גולשים מורידה את הסיכון לפגיעות ראש ואת חומרתן. נימוקים כנגד חבישת קסדה, כמו עליה בשכיחות של פציעות בחוליות הצוואר בעקבות זאת או התנהגות פרועה עקב הרגשת בטחון מופרז עם קסדה, נמצאו כלא נכונות. בנוגע לילדים ומתבגרים- ארגון הרופאים של ארה"ב ממליץ על שימוש בקסדה בגילאים אלה1. לסיכום- בזמן גלישה חובה לחבוש קסדה.
  2. מגיני שורש כף יד- מגינים אלה מורידים את הסיכוי לפגיעה בשורש כף יד ב- 50% לפי מחקרים רבים. לכן, השימוש במגינים כאלה בקרב גולשי סנובורד הוא יעיל ומומלץ1. לא ידוע מהו המגן הכי טוב מבין אלו הקיימים בשוק.
  3. מניעת פציעת רצועה צולבת קדמית- בגולשים שקרעו את הרצועה הצולבת או שנותחו וחזרו לגלוש, נמצא שלבישת ברכיה מונעת פציעה נוספת בברך1. בנוסף, נמצא שחיזוק שרירי הליבה מוריד את הסיכון לקרע ברצועה הצולבת הקדמית בברך.
  4. מגפי סנובורד- קיימים 3 סוגי מגפי סנובורד: רך, היברידי וקשיח1. המגפיים הרכים הם "המסורתיים", עשויים מעור או מחומר סינטטי ומאפשרים גלישה נוחה. המגפיים ההיברידיים נפוצים אצל גולשים שנכנסו לספורט בשנים האחרונות. הם עשויים מעור או חומר סינטטי חיצוני וחלק פנימי קשיח. גולשים שמתחרים במהירויות גבוהות לובשים מגפיים קשיחים שמאפשרים תמיכה ושליטה טובה יותר בקרסול. סוג המגף שנועלים משנה את הכוחות הפועלים על הרגל ולכן משפיע גם על סוג הפציעה. מגפיים קשיחים מעלים את הסיכון לשבר בשוק בקצה העליון של המגף שנקרא בשפה המקצועית Boot Top Fracture. בנוסף, מגפים אלו מעלים את הסיכוי לפגיעה בברך הגולש לעומת מגפיים רכים. זאת כיוון שהם שומרים מאוד על הקרסול, כך שהכוחות הפועלים בזמן פציעה יכוונו לעבר הברך. לעומתם, מגפיים רכים מעלים את הסיכוי לפציעת קרסול פי 2 לעומת מגפיים קשיחים1. אם כך, לגולש הישראלי שאינו מקצוען המתחרה במהירויות גבוהות, המגפיים הרכים או ההיברידים הם המתאימים ביותר. עם זאת חשוב לזכור שהקרסול במצב זה יותר פגיע. כדי למנוע פציעה יש לשפר את גמישות הקרסול ולחזק השרירים סביבו לפני יציאה לשבוע גלישה או לפני חזרה לשלג לאחר תקופה בה לא גלשנו.

במקרה של פציעה בגלישה, יש להתייעץ עם אורתופד מומחה ספורט כדי שבעזרת טיפול מתאים הגולש יוכל לשוב לשלג במהרה ובבטחה ולא יגרום לעצמו נזק.

1 Owens B. D., Nacca C., Harris A. P., Feller R. J. Comprehensive Review of Skiing and Snowboarding Injuries. JAAOS 2018 Jan 1;26(1):e1-e10.

שתפו את המאמר

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות מערכות הגוף השונות הם אכן מופלאים ומעוררי השתאות, אולם,

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו, אנחנו מגלים שאין זה פלא, שעם הגיל והמאמץ המתמיד

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר החזק והגדול הממוקם בחלק השוק האחורי ומקנה לשוק את

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.