|

ניתוח גיד אכילס

ניתוח גיד אכילס

את מרבית הפעולות שאנחנו מבצעים, אנחנו מבצעים מבלי משים, מבלי להיות מודעים למורכבותה של המכונה המופלאה הזו, הגוף האנושי. כך, למשל, אנחנו איננו מקדישים מחשבה לפעולות הרבות שנדרשות מערכות גופנו לבצע בכל פעם שאנחנו אוכלים, מדברים או הולכים. אך טבעי לנו שהכל מתפקד כהלכה, כמו שצריך, עד שקורה משהו שמזכיר לנו עד כמה חיוניים הם כל אבר, שריר וגיד. ניתוח גיד אכילס הוא דוגמה מצוינת לכך. חשוב להבין שכל תנועה שאנחנו עושים בעצם נגרמת כתוצאה מכיווץ והרפיה של השרירים שלנו. המתווכים בין השרירים הללו למפרקים ולעצמות הם הגידים – רצועות גמישות של רקמות חיבור סיביות החזקות דיין בכדי לעמוד במאמץ המתיחה. במצב הבריא, כאמור, לא נקדיש מחשבה לתפקידם של הגידים, עד שיקרה משהו שיזכיר לנו עד כמה הם חיוניים להתנהלות השוטפת שלנו.

 

גיד אכילס

גיד אכילס הינו הגיד העבה והחזק ביותר בגוף, והוא הגיד שמחבר בין שריר התאומים (הממוקם באמצע השוק) לבין עקב כף הרגל. תפקידו של גיד זה הוא "לדחוף" או "לדחוק" את הקרקע, וכתוצאה מכך, הוא הגיד החיוני לביצוען של פעולות כמו ריצה, ניתור, עליה במדרגות ואפילו הליכה פשוטה. בשל תפקידו החשוב בביצוע פעולות אלו, האוכלוסייה המוגדרת כנמצאת בסיכון מיוחד לקרע בגיד זה היא המבוגרים-הצעירים (בטווח הגילאים שבין 30 ל-50) המבצעים פעילות גופנית שהיא, לעיתים, מאומצת. אולם, נציין, כי לא נדיר כיום לפגוש מקרים של קרע בגיד אכילס גם אצל בני הגיל השלישי.

 

באילו מצבים נזדקק אל ניתוח גיד אכילס?

פגיעה בגיד אכילס עשויה לבוא לידי ביטוי בשתי דרכים נפוצות – דלקת או קרע.

 

דלקת בגיד אכילס

הדלקת (בהתאם לרמת התפתחותה) עלולה לגרום להפרעות בתנועה הרציפה (כצליעה, למשל), בקושי בהפעלת השרירים המקושרים לגיד, בכאבים (בעיקר כאלה המופיעים בזמן מאמץ, אולם לא בהכרח), ברגישות-יתר באזור האחורי של הקרסול ובנפיחות. דלקת בגיד (בדומה למרבית התהליכים הדלקתיים), לרוב, הינה תהליך הדרגתי, שאינו מופיע בבת אחת, אלא מתפתח בהדרגה.

הטיפול בדלקת יתמקד במיתון התהליך הדלקתי ובהפחתת הכאבים, באמצעות הנחיה למנוחה, מתן תרופות וטיפולי פיזיותרפיה.

 

קרע בגיד אכילס

קרע בגיד יופיע, לרוב, כאירוע חד ופתאומי, בצורת כאב חד בקרסול בחלקו האחורי, המתרחש, במרבית המקרים, במהלך פעילות מאומצת שבה יופעל על הקרסול כוח מתפרץ. כוח כזה מופעל במסגרת פעילויות ספורטיביות שונות כמשחקי טניס, כדורסל או כדורגל.

במרבית המקרים, התחושה בזמן הקרע תהיה כאילו מישהו בעט לכם פתאום בעקב, וזאת, כאמור, מבלי שמישהו ב א מ ת בעט בכם.

בניגוד לחתכים בעור שמסוגלים, לרוב, להתאחות ולהחלים במהירות, החלמתם של הגידים איטית בהרבה יותר. אחת מהסיבות הידועות לכך היא כי באזור זה אספקת הדם הינה מועטה. דבר המהווה יתרון בכל הנוגע לעמידותם של הגידים בלחצי המתיחה והדחיקה, אבל, במקביל, גם מהווה חסרון משמעותי כאשר המדובר על שיקום והחלמה (המתרחשת, כידוע, באמצעות התחדשות התאים).

 

אפשרויות הטיפול בקרע בגיד אכילס

בפני הסובלים מקרע בגיד אכילס עומדות שתי אפשרויות טיפול שונות:

הטיפול השמרני שאינו כולל התערבות כירורגית – קיבוע הרגל בגבס / מגף למשך מס' חודשים בכיפוף כלפי מטה, מתוך מטרה למנוע את תזוזת הקרסול. על אף שטיפול זה חוסך מהמטופל את סיכוני הסיבוכים שמקורם בניתוח (כמו זיהום, לדוגמה), הוא מעמיד את המנותח בסיכון לקרע חוזר בגיד.

ניתוח גיד אכילס – דרך הטיפול המועדפת על חלק גדול מהסובלים מקרע בגיד אכילס, ובעיקר – על הצעירים והפעילים מביניהם.

כיצד מתבצע הניתוח?

ככלל, ניתוח גיד האכילס הוא ניתוח שמטרתו תפירת הגיד באופן המאפשר חזרה מהירה של המנותח לפעילות וסיכון נמוך יותר לקרע חוזר בגיד. במהלך הניתוח (המבוצע תחת הרדמה כללית ונמשך כ-30-45 דקות), נתפרים שני חלקי הגיד זה לזה.

 

ישנן כיום 3 גישות ניתוחיות שונות לביצוע הניתוח:

  • הגישה הפתוחה – שבה מבוצע חתך אחד (שהוא ארוך, יחסית לחתכים המבוצעים בניתוחים בגישות האחרות) לצורך תפירת הגיד.
  • הגישה הסגורה – שבה מבוצעים מספר חתכים זעירים ומינימאליים לצורך תפירת קצות הגיד.

לכל אחת מהגישות יתרונות וחסרונות משלה, והבחירה ביניהן מתבצעת על ידי האורטופד המנתח, תוך התחשבות במטופל ובהעדפותיו.

 

מהם הסיכונים של ניתוח גיד אכילס?

כשהוא מבוצע על ידי אורטופד כירורג מומחה, שיעורי ההצלחה של ניתוח זה נחשבים לגבוהים מאד (בין 90% ל-95%). אולם, בדומה לכל התערבות כירורגית, גם הניתוח עלול להיות חשוף לזיהומים, לתגובת-יתר להרדמה כללית וכן הלאה.

נסייג ונזכיר כי תגובות אלו עלולות ללוות כל הליך ניתוחי ואינן ייחודיות דווקא לניתוח גיד האכילס.

מה משך ההחלמה מהניתוח?

לאחר ההתעוררות של המנותח מההרדמה הכללית הוא משתחרר לביתו, ללא צורך באשפוז.

המנותח מגובס למשך כשבועיים, פרק זמן שבמהלכו יהיה לו אסור לדרוך על הרגל המנותחת. לאחר מכן, יורכב על הרגל מגף ייעודי הכולל מספר הגבהות המעגנות את כף רגלו של המטופל לצורה מסוימת. במשך מס' שבועות תוסר, בכל פעם, הגבהה אחת, עד שכף הרגל תתיישר ותשוב למנח המקורי שלה.

אורך פרקי הזמן הנחוצים לכל שלב נקבע על ידי האורטופד המטפל, בהתאם למצבו הספציפי של המטופל ולקצב התקדמותו.

 

ד"ר לי יערי – אורטופד ספורט מנתח מומחה לפציעות ספורט

בזכות ניסיונו הרב בתחום האורטופדיה הכירורגית מצליח ד"ר יערי להשיב את מטופליו לשגרת חייהם בדרך המתאימה, המהירה (אבל גם הבריאה והבטוחה) ביותר, תוך מתן יחס אישי וליווי צמוד לכל מטופל. סובלים מקרע בגיד אכילס והמליצו לכם לעבור ניתוח גיד אכילס? אל תעשו זאת לפני שקיבלתם חוות דעת מקצועית מד"ר יערי!

שתפו את המאמר

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות מערכות הגוף השונות הם אכן מופלאים ומעוררי השתאות, אולם,

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו, אנחנו מגלים שאין זה פלא, שעם הגיל והמאמץ המתמיד

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר החזק והגדול הממוקם בחלק השוק האחורי ומקנה לשוק את

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.