|

קרע ברצועה הצולבת הקדמית

קרע ברצועה הצולבת הקדמית בברך (ACL tear)

קרע ברצועה הצולבת הקדמית, הנקרא גם ACL – Anterior Cruciate Ligament, נחשב לפציעה נפוצה בברך. מפרק הברך נתמך על ידי גידים ורצועות אשר עוזרים לייצב אותו ולהבטיח כל תנועה, מהליכה ועד זינוק. פעילויות ספורט שונות כמו כדורסל, כדורגל, ספורט, סקי ונוספות מתאפיינות בעצירות פתאומיות ובנחיתה על הרגל כששתי הפעולות הללו חושפות את מפרק הברך והרקמות התומכות בו לפגיעה.
הרצועה הצולבת הקדמית היא אחת מתוך ארבע רצועות עיקריות במפרק הברך. התפקיד שלה הוא לשמור על יציבות בעת סיבוב הברך ומניעת החלקת עצם השוק קדמית לעצם הירך. קריעת הרצועה הצולבת הקדמית מאפיינת בעיקר ספורטאים מענפי ספורט עם שינויי כיוון כמו כדורגל, כדורסל, טניס ועוד. הפציעה יכולה להופיע בכל הגילאים- מילדים בני פחות מעשר ועד מבוגרים בני יותר משישים. קרע ACL יכול להיות קרע מלא או חלקי של הרצועה. לאחר הקרע ברצועה הקדמית, הברך צריכה אבחון, תמיכה וטיפול מתאים. החדשות הטובות הן שלאחר טיפול שכזה אפשר לחזור לשגרה וגם לפעילות ספורטיבית.

כיצד נגרם קרע ברצועה?

קרע ברצועה הצולבת יתרחש בדרך כלל עקב ביצוע תנועת פיתול פתאומית בברך. כאשר האדם עוצר במהירות ומשנה כיוון, ובמיוחד תוך כדי סיבוב, נחיתה או לאחר קפיצה, מופעלים לחצים גבוהים על הברך שיכולים להוביל לקרע של הרצועה הצולבת. לאור תיאור זה של מנגנון הפציעה, קל להבין מדוע ספורטאים בהרבה ענפי ספורט, בעיקר אלו עם שינויי כיוון, חשופים לקרע ברצועה.

חשוב לזכור שלקרע ברצועה נילוות לעיתים פציעות במבנים אחרים בברך כמו הסחוס והמניסקוס.

אנטומיה של הברך

הברך היא מפרק שמוחזק על ידי ארבע רצועות עיקריות. רצועה היא מבנה בגוף האדם שמחבר בין שתי עצמות ועוזרת לשלוט בתנועת מפרקים. יש שתי רצועות בצידי הברך (בצידה החיצוני והפנימי), ושתיים עמוק בתוך מרכז הברך. שתי הרצועות בתוך הברך חוצות אחת את השניה בצורת "איקס" ונקראות רצועה צולבת קדמית (ACL) ורצועה צולבת אחורית (PCL). הרצועות הצולבות מחברות בין עצם הירך (Femur) לעצם השוק (Tibia). בזמן הפעלת הברך, הרצועה הצולבת הקדמית שולטת עד כמה קדימה יכולה עצם השוק לנוע על גבי עצם הירך. הרצועה הצולבת הקדמית מונעת מעצם השוק להחליק יותר מדי קדימה על גבי הירך. זאת כדי למנוע נזקים למבנים אחרים בברך כמו סחוס, מניסקוס ורצועות אחרות.

קרע ברצועה הצולבת הקדמית- האם מחייב ניתוח?

האם קרע ברצועה הצולבת הקדמית הינה פציעה שמחייבת ניתוח? ד"ר לי יערי בהסבר מקיף על הפציעה, חשיבות הרצועה הצולבת בברך,
מה קורה ברגע שמאובחן קרע ברצועה, איך אורטופד הספורט ניגש לנושא, ומה החשיבות והשוני של הפציעה כאשר היא פוגשת ספורטאי ומתי ניתן להשתקם מהפציעה גם ללא ניתוח.
כל המידע והתשובות לשאלות בסרטון >>>

נגן וידאו

לקבלת ייעוץ השאירו פרטים

פציעה של הרצועה הצולבת הקדמית

הצורה הנפוצה ביותר לפציעה של הרצועה הצולבת הקדמית היא תנועת Pivot, שינוי כיוון או סיבוב של הברך בספורט1. כדורגל, כדורסל וסקי הם ענפי ספורט בהם נפוצים קרעים ברצועה הצולבת. בזמן הפציעה לעיתים נשמע קול כמו "פופ" מהברך. הכאב מיד לאחר הפציעה משתנה, אך יכול להיות חמור. בדרך כלל, הספורטאי לא יכול להמשיך לשחק ומרגיש שהפציעה בברך משמעותית. בשעות הראשונות לאחר הפציעה הברך יכולה להתנפח1. קרור האזור וקיבועו יכולים להפחית את הנפיחות.

קרע ברצועה הצולבת

מהם התסמינים?

קרע ברצועה מלווה בכאבים שמופיעים מיד לאחר הפציעה. במקרים מסוימים ניתן לשמוע קול נקישה ברור בזמן הקרע. לאחר מספר שעות תתחיל נפיחות באזור. קרע ברצועה הצולבת יכול להיות חלקי או מלא, ולכל אדם רגישות שונה לכאב, לכן עוצמת התסמינים שמטופלים יחוו לאחר קרע ברצועה גם היא שונה.
לאחר הפציעה חשוב להרים את הרגל ורצוי להשתמש בקרח כדי להפחית את הנפיחות (רק לא לשים אותו ישר על העור כדי להימנע מכוויות קור). יש לפנות לטיפול רפואי בהקדם כדי שהרופא, אורתופד מומחה לפציעות ספורט, יבחן את מידת חומרת הפציעה ויקבע מה הטיפול המתאים ביותר למטופל. הטיפול יכול להיות לא ניתוחי וניתוחי. בשני המקרים יש צורך בפיזיותרפיה לשיקום, חיזוק השרירים המקיפים את הברך ושיפור טווח התנועה.

אבחון קרע ברצועה הצולבת הקדמית

לאחר שמיעת סיפור החבלה ובדיקת המטופל, האורתופד יכול להעריך את מידת הנזק בברך. הנזק יכול לכלול קרע ברצועות נוספות, במניסקוס או נזקים בסחוס1. לציין שאם במקום הפציעה יש אורתופד מומחה בפציעות ספורט, כמו במשחקי כדורגל רשמיים, למשל, ניתן להעריך את הנזק מיידית. אחרת, ברגע שהברך התנפחה, קיים קושי לבדוק את הברך עקב כאבים והגבלת התנועה1. במקרים כאלה הרופא ימתין לירידת הנפיחות למשך כ- 10 ימים לפני שיבדוק את הברך. במהלך תקופה זו כדאי לבצע צילום לבדוק אם קיימים שברים בברך. לעיתים קרובות, ישלח הרופא את המטופל לאחר הבדיקה לביצוע MRI לאשרר את האבחנה או במידה והבדיקה לא חד משמעית, וכן כדי לבדוק האם קיים נזק נוסף בברך1. גם ביצוע ה- MRI רצוי שיעשה לאחר ירידת הנפיחות בברך.

טיפול בקרע ברצועה צולבת

עם קבלת התמונה המלאה על רמת פעילות הספורטאי, הציפיות מהברך לאחר החבלה והנזק בברך, הרופא ימליץ על טיפול המתאים לדעתו. קיים טיפול לא ניתוחי וניתוחי בקרע ברצועה הצולבת הקדמית1. בתקופה המיידית לאחר הפציעה, חשוב לבצע פיזיותרפיה להפחתת כאבים ונפיחות בברך, חיזוקה ושמירה על טווח התנועה. טיפול זה יכול להספיק למטופלים לא ספורטיבים במיוחד או שעושים פעילות גופנית שלא מעמיסה הרבה על הברכיים, כמו למשל רכיבה על אופניים או ריצה1. בספורטאים שרוצים לחזור לספורט שמערב שינויי כיוון, קפיצות, pivoting, במצב של נזק נוסף במניסקוס או בעוד רצועות, או אם המטופל מתלונן שהברך לא יציבה ושהוא "לא סומך עליה", האורתופד בדרך כלל ימליץ על טיפול ניתוחי1.

ניתוח לשחזור רצועה קדמית ושיקום לאחריו

בניתוח רצועה צולבת מוציאים את הרצועה הקרועה ומחליפים אותה עם גיד שהיא רקמה דומה בתכונותיה לרצועה1. הגיד יילקח מאזור הברך של המטופל או כתרומה מהמת1. במהלך הניתוח יטופל כל נזק אחר בברך. לאחר הניתוח תתחיל תקופה של פיזיותרפיה שתחזיר את התפקוד התקין לברך1.

אין זמן מדויק שניתן לנקוב בו לחזרה לספורט- כל ספורטאי ותהליך השיקום שלו. אך בכלליות, היעד הוא חזרה לספורט תוך שנה1. מחקרים מראים שעד שליש מהספורטאים שחוזרים קורעים את הרצועה הצולבת באותה ברך שוב או בברך השניה. שיקום מקצועי ומותאם אישית חשוב למניעה של קרע נוסף ברצועה הצולבת הקדמית. לפני חזרה לספורט באופן מלא, יש לודא בעזרת סדרת בדיקות שהכוח השרירי, שיווי המשקל, הכושר הגופני והתנועות הספציפיות לספורט מאפשרים חזרה שכזו.

1J. A. Niska,F. A. Petrigliano, D. R. McAllister. “Anterior Cruciate Ligament Injuries (Including Revision)” in “DeLee & Drez's Orthopaedic Sports Medicine4th Edition”, M. Miller, S. Thompson (Saunders, 2015) Vol. 2, Chapter 98

טיפול ב- קרע ברצועה הצולבת ללא ניתוח

במידה והפציעה אינה חמורה ולא מדובר בקרע מלא, או שהמטופל חי חיים לא פעילים במיוחד, יתכן ואפשר יהיה לחזור לפעילות היומיומית גם בלי לעבור ניתוח.
במידה והטיפול הנבחר הוא טיפול לא ניתוחי, המטופל יעבור תהליך שיקום מהפציעה. השיקום יכלול פיזיותרפיה ותרופות אנטי דלקתיות שמסייעות בהפחתת כאב. חלק מהמטופלים יונחו להתנייד עם סד צירים ברגל הפצועה, בעיקר אם רצועות נוספות נפגעו. זאת מתוך מטרה לשמור על יציבות הברך בביצוע פעולות יומיומיות. טיפולי הפיזיותרפיה הם חלק חשוב מאד בשיקום, בהחזרת המטופל לפעילות כולל לספורט ובמניעת פגיעות עתידיות.
החיסרון בטיפול הלא ניתוחי הוא החזרה לשגרה, בעיקר במטופלים שעובדים עבודה פיזית או שעוסקים בספורט עם שינויי כיוון. חלק מהמטופלים יתקשו לחזור לסוג פעילות כזה בשל אי יציבות של הברך. בנוסף, במטופל שעבר טיפול לא ניתוחי ומנסה לחזור לפעילות יתכנו "בריחות" של הברך עקב חוסר היציבות שלה. במצבים כאלה הסיכון לפגיעה במבנים נוספים בברך כסחוס, מניסקוס ורצועות נוספות עולה. פגיעות נוספות שכאלה יכולות להוביל לכאבים והחמרה בחוסר יציבות בברך ולצורך בטיפול ניתוחי בסופו של דבר.

התייעות רפואית

כאב בברך המופיע לאחר תנועה סיבובית יכול להצביע על קרע ברצועה הצולבת הקדמית. בכל מקרה של חשד יש לפנות לייעוץ רפואי בהקדם תוך שימוש בקומפרסים קרים להרגעת הנפיחות.
במרפאת ד״ר יערי, אורתופד מנתח מומחה לפציעות ספורט, נאבחן את הפגיעה בצורה מדוייקת, נקבע את הטיפול המתאים בהתחשב בין השאר בפציעה וברמת הפעילות של המטופל/ת. גם אם קרעתם את הרצועה הצולבת הקדמית– דעו כי תוכלו לחזור לפעילות ספורטיבית. צרו קשר עוד היום וקבלו את הטיפול הטוב ביותר.

אולי יעניין אותך גם

מנתח ברך מומלץ

מנתח ברך מומלץ

לעיתים קרובות מכונה הגוף האנושי "המכונה המופלאה", ואין ספק, כי במובנים מסוימים, אופן פעולתו של הגוף והשילוב המושלם שבו פועלות

קרא עוד »
זריקות prp לירך

זריקות PRP לירך

כשאנחנו חושבים לעומק על התפקיד הנכבד שממלאים מפרקי גופנו (ובמיוחד, מפרקי הרגליים, הנושאים את כל משקל הגוף) בפעילות היומיומית שלנו,

קרא עוד »
קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס

גיד האכילס, בדומה לשאר הגידים, מחבר בין עצם לשריר. במקרה זה, הגיד מחבר בין שריר הסובך (Musculus gastrocnemius – השריר

קרא עוד »

מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.